Ezer munkavállalót tenne lapátra a Rail Cargo
Hogyan szabadult meg az állam az egyik arany tojást tojó tyúktól?
Akár ezer ember is lapátra kerülhet az osztrák Szövetségi vasút (ÖBB) magyar leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nél. A teherszállító cég tárgyalni akar a magyar kormánnyal, ugyanis a cég privatizálása óta a kormány többször is módosította a vasúti teherszállítás alapvető feltételeit. A Jobbik szerint ez a fejetlen privatizáció újabb jele.
2010.09.16 08:50ma.huUltimátumként tekint erre a tárgyalásra az osztrák fél, ugyanis szerintük a kormánynak kellene változtatnia a gondolkodásán, így nem fenyegetne veszély több száz dolgozót. Ellenkező esetben radikális változásokat helyezett kilátásba az ÖBB. A Rail Cargo Hungária Zrt. jelentős profitcsökkenésről számolt be, emiatt hozzávetőlegesen 700-1000 munkavállalónak mondana fel az osztrák kezekben levő cég a közeljövőben.
Az ember, mint eszköz
A Jobbik szerint ez csakis annak a jele, hogy az előző kormányok orrba-szájba privatizációja nem volt kellően ellenőrizve és a csakis profitorientált látásmód uralkodott. A párt szerint az átgondolatlan privatizáció az embert és annak környezetét erőforrásként kezeli, és az elérhető profitmaximumhoz rendeli hozzá az optimális erőforrásokat. A fent említett esetben ez csupán azt eredményezi, hogy a kieső profitot a bérköltségek csökkenésével akarják növelni. Igen ám, de nem magyar vállalat húz hasznot ebből az amúgyis ingovány talajon álló cégből, hanem a nemzetközi cég bukszáját kell teletömni ahhoz, hogy megmaradjon több száz magyar munkavállaló megélhetése.
Korrupciógyanús ügyletek
A Jobbik rámutatott, hogy amúgy is korrupciógyanús a Rail Cargo Hungaria privatizációja, mivel a teherszállítási ágazattal a MÁV egyetlen olyan részlegét játszotta át a magyar állam osztrák kézre, amely folyamatosan pozitív eredményeket produkált. Leegyszerűsítve: a magyar állam egy másik állam tulajdonába juttatta a jól termelő vállalatrészt.
Völner Pál, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára múlt hét pénteken az MTI-nek azt mondta: a magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Szerinte az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

Lehet ezt még fokozni
Az már csak hab a tortán, hogy 2008 óta folyamatosan romlottak a működési feltételek és az előző kormány tavalyi év végi intézkedése folytán módosította a Hálózati Üzemeltetési Szabályzatot (HÜSZ), emiatt éves szinten 6,5 milliárd forinttal toldotta meg a Rail Cargo Hungaria kiadásait. Emiatt emelkedtek a fuvardíjak, ergo sokan választják inkább a közúti szállítást.
Ultimátumok röpködnek
A Jobbik részéről Bertha Szilvia és Korondi Miklós országgyűlési képviselők sajtóközleményükben azonnali hatállyal szólították fel a kormányt, hogy vizsgálják ki a Magyar Állam kárára történt privatizációt, a Rail Cargo Hungaria értékesítésének körülményeit. Kiemelték, hogy a lassan feledésbe merülő 2 milliárdos sikerdíj kifizetésének jogszerűségét sem ártana górcső alá venni, valamint azt is, hogy kinek állt érdekében ezt a nyereséges vállalatrészt bagóért odadobni az Osztrák Államnak.
Szeptember 20-án, Bécsben ülnek egy asztalhoz a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének képviselői (VDSZSZ) és az osztrák tulajdonos. Az osztrákok a pályahasználati díjakról akarnak majd tárgyalni a magyar kormánnyal, a VDSZSZ a közel ezer munkahely megszűnéséről szóló híreket kérné számon a tulajdonoson.