A végzősök szerint kevés volt az idő
Érettségi 2010: A tanárok szerint is nehezebbek voltak a feladatok
A végzősök szerint kevés volt az idő néhány feladatra a magyar nyelv és irodalom középszintű érettségin; a szaktanárok némelyike úgy vélekedett, hogy a feladatok összességében nehezebbek voltak, mint tavaly.
2010.05.03 16:47MTIA miskolci Fráter György Katolikus Gimnázium egyik szaktanára úgy értékelte a három témakörből álló feladatsort, hogy az átlagnál kicsit komplikáltabb volt Kosztolányi Dezső és az őt parodizáló Karinthy Frigyes egy-egy versének összehasonlítása.
Magyarázata szerint ez a téma igényelte, hogy a vizsgázó a birtokában legyen a formai eszközöknek, emellett viszont feltételez bizonyos humorérzéket is, ami érettségi közben nem biztos, hogy fennáll. Véleménye szerint ez a feladat inkább emelt szintre való.
Ugyanakkor pozitív változásként értékelte, hogy az érvelésnél két év után végre csak úgy lehet megoldani a feladatot, hogy irodalmi példákra kell hivatkozni, tehát szükséges bizonyos alapismeret a jó dolgozathoz. Velenyák János, a miskolci Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola igazgatója azt mondta: az összehasonlító verselemzés nem nagyon nyerte el a vizsgázók tetszését.
Petróczi Gábor, a kazincbarcikai Ságvári Endre Gimnázium igazgatójának közlése szerint náluk a novellaelemzést választották a legkevesebben.
A soproni Széchenyi István Gimnáziumban és a győri Révai Miklós Gimnáziumban a szövegértési feladatnál az idő rövidségével küzdöttek a diákok; előbbi intézmény igazgatója, Szabó Miklós tájékoztatása szerint többen nem tudták egy óra alatt befejezni a feladatot.
A legkevesebben náluk az összehasonlító verselemzést választották, a második helyen az érvelési feladat végzett, míg a legnépszerűbb a szövegelemzés volt; tízből heten-nyolcan ennek kezdtek neki.

Szabó Miklós megemlítette: a középszintű vizsgán választható Gelléri Andor Endre-novella (Pármai likőr) kiválóan érthető, olvasmányos szöveg, míg az összehasonlító elemzésben vizsgálandó Kosztolányi- és Karinthy-művek azért rettenthették el a fiatalokat, mert sok bennük a ma már ismeretlen kifejezés.
A győri gimnázium igazgatója, Horváth Péter szerint csak kisebb számban készültek a diákok arra, hogy valamilyen évfordulóhoz kötődő feladatot kapnak. Az igazgató annyiban tartotta nehezebbnek a tételeket a korábbiaknál, hogy nem mindennapi témát kellett körüljárniuk a diákoknak. A Gelléri-novellát általában azok választották, akik az előző két feladattal nem boldogultak.
A debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium diákjait és tanárait meglepte a hétfői középszintű irodalom érettségi feladatsora - mondta Molnárné Szecskó Ágnes igazgatóhelyettes.
Az irodalomtanár szerint az elmúlt évekkel összehasonlítva az idei nehezebb, de inkább "érdekesebb" volt, így nem lehetett könnyű a diákoknak a választás.
A Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumának több, magyarból középszinten érettségiző diákja is rövidnek találta az időt a szövegértési feladat megoldására.
A maturálók elmondták, a Somogyi F. Anikó tollából a Magyar Hírlapban megjelent, Szentmártoni Szabó Gézával készített interjúról feltett értelmező kérdések nem voltak túl nehezek, alapos megválaszolásukhoz azonban a rendelkezésre álló egy óra helyett jobb lett volna legalább hetven perc.
A három szövegalkotási feladatból a nyilatkozók közül a legtöbben Gelléri Andor Endre Pármai likőr című novellájának értelmezését választották, mert - mint mondták - ezt tartották a legkönnyebbnek.
Zalaegerszegen a Zrínyi Miklós Gimnázium és az Ady Művészeti Gimnázium diákjai azt állították, hogy nem tartották nehéznek a feladatokat, ugyanakkor ők is kevésnek tartották az időt; sok volt a feladat, gyorsan kellett válaszolni, nehezen jutottak a végére, és nem tudták átnézni a helyesírást sem - sorolták.