Brüsszel tudomásul vette a magyar bejelentést
Gyurcsány: érdekünk, hogy minél több vezeték érje el Magyarországot
Gyurcsány Ferenc szerint abban az esetben lenne igaz az az ellenzéki állítás, hogy Magyarország a Déli Áramlat okán szembefordul Európával, ha Németországot, Ausztriát és Olaszországot nem tekintjük európai országnak.
2008.02.26 19:30MTIA miniszterelnök keddi blogjában emlékeztetett arra: a franciák, a belgák, a görögök és a bolgárok is megállapodták már Oroszországgal, így "elég nagy butaságnak" hangzik, hogy szembe megyünk Európával. Magyarországnak az az érdeke, hogy megépüljön a Déli Áramlat is és a Nabucco is, azért, hogy legyen választási lehetőségünk - szögezte le. Gyurcsány Ferenc kiemelte: a verseny jó Magyarországnak, a kiszolgáltatottság viszont rossz.
A kormányfő sikernek tartja, hogy elérték: a vezetéket építő és működtető magyarországi vállalatban Oroszországnak ne legyen többsége, ötven-ötven százalékos legyen a tulajdoni arány, és ne külföldi, hanem magyar joghatóság alá rendeljék, azaz magyar cégbírósággal jegyeztessék be, a létrejövő céget. Ennek a vállalatnak a fele magyar állami tulajdonban lesz, nem engedjük át magáncégnek azért, mert ez kulcsfontosságú stratégiai befektetés - közölte.
Gyurcsány Ferenc blogjában arról is írt: kevés bonyolultabb és felelősségteljesebb témakör van, mint Európában energiaügyekről tárgyalni vagy megállapodni, különösen Magyarország esetében, amely energiafelhasználásának nagy részét importforrásokból fedezi, a gázellátás terén pedig az Európai Unióban az egyik leginkább a külföldtől függő tagállam. Blogbejegyzésében a miniszterelnök emlékeztetett arra, hogy Magyarországra most két gázvezeték érkezik, de az ország nem látható el az Ukrajnából érkező szállítások megszakadása esetén, így az országnak elemi érdeke, hogy új irányokból új vezetékek épüljenek, amelyek csökkentik kiszolgáltatottságunkat. A kormányfő felhívta a figyelmet arra, a Nabucco tető alá hozásában Magyarország fontos szerepet vállalt azzal, hogy előkészíti az öt ország között megkötendő kormányközi megállapodást, amelynek tervezetét az elmúlt napokban adtak át partnereiknek.
Gyurcsány Ferenc úgy látja, a két vezeték nem zárja ki egymást, elférnek egymás mellett, de kétségtelenül létezik egyfajta verseny az egyes programok között. Nekünk az áll érdekünkben, hogy minél több vezeték érje el Magyarországot, ráadásul az ezekben folyó gáz árban, kondíciókban versengjen egymással - írta a blogjában a miniszterelnök.
Brüsszel tudomásul vette a Déli Áramlattal kapcsolatos magyar bejelentést
Az Európai Bizottság tudomásul vette a Déli Áramlattal kapcsolatos magyar terveket, és nem emelt kifogást azok ellen, mondta Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter az MTI-nek, miután kedden Brüsszelben megbeszélést folytatott Andris Piebalgs energiaügyi felelőssel.
Tájékoztatta az uniós illetékest Gyurcsány Ferenc miniszterelnök előző napi bejelentéséről, amely szerint a magyar és az orosz kormány megállapodást köt a Déli Áramlat nevű gázvezeték magyarországi szakaszának megépítéséről. Kákosy Csaba biztosította tárgyalópartnerét: ez nem jelenti azt, hogy az uniós gázvezetékterv, a Nabucco háttérbe szorult volna, Magyarország továbbra is annak szorgalmazói közé tartozik. Mint mondta, Piebalgs is "megnyugvással vette tudomásul, hogy Magyarország továbbra is a Nabucco kiemelt támogatói közé tartozik".
Tárgyalt a magyar miniszter az uniós biztossal az EU energiapolitikai törekvéseiről is: ezekről részletesen szó lesz a szakminiszterek brüsszeli találkozóján csütörtökön. Az Európai Bizottság nemrégiben hozta nyilvánosságra tagországokra bontott javaslatait annak az uniós vállalásnak a teljesítésére, amelynek értelmében a jövő évtized végére EU-szinten 20 százalékra emelkedik a megújuló energiaféleségek részaránya az energiatermelésben.
Találkozott Kákosy Csaba Günter Verheugen ipari biztossal is, akivel egyebek között arról egyeztettek, hogyan lehetne nagyobb szerepet biztosítani az EU-tagországok versenyképességi ügyekért felelős minisztereiből álló tanácsnak az uniós növekedési, energetikai és klímavédemi törekvések teljesítésében. Külön figyelmet szenteltek a kis- és középvállalatok támogatását célzó uniós és magyarországi erőfeszítéseknek.
Kákosy Csaba emlékeztetett arra, hogy Magyarországon elindult az Üzletre hangolva program, amelynek egyik törekvése, hogy a vállalkozókra nehezedő, jelenleg a hazai össztermék nagyjából 4,5-5,5 százalékának megfelelő terheket 2013-ra 3,5 százalék közelébe csökkentse. Uniós szinten a régi tagállamok átlagában jelenleg az össztermék mintegy 3 százalékát kitevő vállalati adminisztratív terhek 25 százalékos csökkentését szeretnék elérni 2012-re.
Egy további találkozóján, Jacques Barrot közlekedési biztosnak Kákosy Csaba tájékoztatást adott arról, hogyan áll Magyarországon a közlekedési reform. Tárgyaltak az elektronikus útdíjjal kapcsolatos kérdésekről, valamint a EU műholdas navigációs programjáról, a Galileóról is.