Díszes társaság nyomul a Facebookon

A politikusok márpedig rocksztárok!

Nem meglepő, hogy a kampányidőszak küszöbén minden cselt bevetnek politikusaink, hogy népszerűsítsék pártjaik ideológiáit, illetve rajongótáborra tegyenek szert. A Facebook és a Twitter amúgy is magasabb szintre emelték kommunikáció fogalmát, akkor meg miért ne vetnék ezt be a politikai kommunikációban is?

2010.01.26 11:03ma.hu

A politikai marketing fogalma természeten a tengeren túlról, Amerikából szivárgott be a hozzánk. Lényege tömören és röviden: a politikus is egy termék, amelyet ha megfelelően csomagolnak, akkor el is lehet adni.

A különböző felmérések szerint a Fidesz messze elhúzott mindegyik párt mellett, ő a választás nagy esélyese jelen pillanatban, és nagyon úgy tűnik, hogy ez így is marad. Ahhoz, hogy ezt a magas támogatottságot a választásokig (amelynek első fordulója április 11-én lesz) fenn lehessen tartani, nem elég támadni az ellenfeleket és fényezni a zakógombot. A Fidesz azt ígérte, hogy rövid, velős, intenzív kampánnyal indul harcba az első helyért. Csak idő kérdése volt, hogy a hagyományos kampány-elemek mellett valami újat is bevessenek a pártok.

Nagyon jó példa erre, hogy bárki, aki szimpátiát érez Orbán Viktor vagy Mesterházy Attila irányába, virtuálisan a barátja lehet a Facebook közösségi oldalon. Orbán például videókkal, bejegyzésekkel indul a választók kegyeiért, betekintést enged mindennapjaiba. Orbán Viktor azzal híresült el évekkel ezelőtt, hogy nem szereti a mobiltelefont és vajmi keveset ért a számítógéphez, most meg már saját felhasználói oldallal büszkélkedik a fent említett portálon- állítólag már mobilinternetet is beszerzett. Személyes adatokat is megad magáról, beleértve a foglalkozását, születési idejét és helyét valamint a gyerekei számát is. Az oldalán a kampányfotózásról készült képekből is kaphatunk ízelítőt, viszont családi fotókat nem találunk. Persze az ellentábor is rögtön megjelent az Orbán Viktor szerintem unalmas szlogennel, ahol a földbe lehet döngölni a jobboldal vezérét.

Az Egyesült Államokban Obama kampánya volt az, amely újított a megszokott kampánystratégiákon. Közösségi oldalon tartotta a kapcsolatot az egyre bővülő szavazói táborával, gyakorlatilag rocksztárként került ki győztesen a 2008-as választásokon. Úgy tűnik a hazai gyakorlat is erre alapoz, már ami a 2010-es választásokat illeti.

Az MSZP miniszterelnök-jelöltje is fent van "Face"-en, tavaly december elején regisztrált. Vannak fotók is róla, de egyelőre a csöndbe burkolózik, nem osztja meg gondolatait a nagyérdeművel. 332 ismerőse van ezidáig. Ha már politikai kampány, elemzők szerint a szocialista párt nem fog remekelni a választásokon. A látszat szerint nem is erőltetik meg magukat, kimondatlanul is borítékolták már a vereséget. A miniszterelnök-jelöltjük nem a megfelelő ember a feladatra, a párt körüli botrányok nemhogy csitulnának, hétről-hétre kerül elő olyan dosszié, amiről jobb lenne, ha nem is tudnánk.

Kóka János messze elhúzott Mesterházy mellett a maga 2700 ismerősével, ő több mint egy éve használja a portált. Pettkó András, volt MDF-es, ma már független országgyűlési képviselő aktívan részt vesz a "közösségfejlesztésben", napi szinten tartja a kapcsolatot 392 barátjával.

Az SZDSZ az MDF-fel karöltve nemcsak a választókat, hanem az MDF egyik oszlopos tagját is arcon csapta. Boross Péter szerint az MDF így már nem MDF, és faképnél hagyta a pártot. A választók számára már követhetetlen ki maradt a pártban, ki ment, ha ment hová ment, milyen új formációban gondolkodik. Ennek eredménye csupán annyi lesz, hogy a választók bizalmát mélyen aláássák. Az MDF bizakodik, emiatt a közéletben már ismert embereket (Somogyi Zoltán, Roszik Gábor, Debreczeni József) nyert meg maga mellé. Bokros Lajos élre helyezése azt is jelzi, hogy a kampányban a gazdasági kérdéseket kerülnek majd előtérbe.

A Jobbik a választások új szereplője. Nehéz megmondani, hogy pontosan hány szavazót képesek maguk mellé állítani. Legyen bárki, bármilyen véleményen, tény, hogy a Jobbik új színt hozott a politikába a szókimondásával és a kommunikációs eszközök széles tárházával.

Az LMP az alternatívnak és nagyon kívülálló párt a mai politikai környezetben. Ahhoz, berobbanjon a közéletbe, minden lehetősége adott. A környezeti problémák egyre inkább felszínre kerülnek, a korrupció jelenléte szinte megérinthető.

Bárhogy is kampányolnak, bármilyen eszközt is vetnek be a pártok, a szavazók bizalmának elnyerése a legfőbb tét. Áprilisig nagyon kell hajtaniuk a pártoknak, ha bizalmat szeretnének szerezni, ugyanis a Fidesz az egyedüli párt, akinek a háza táján nem robbantak bombák.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.