Patthelyzet a BKV-nál! Nincs megállapodás

Megszűnt a lojalitás a BKV-dolgozókban

Megszűnt a lojalitás a BKV dolgozóiban a cég iránt, ezért hétfő reggel több száz busz nem ment ki a garázsból - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője.

2010.01.04 15:58MTI

Az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve (mt) szerint dolgoztak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodtak - mondta Nemes Gábor, hozzátéve: a dolgozók ezzel azt demonstrálták, hogyan működik a BKV az mt szerint. Az emberek megelégelték azt is, hogy a rossz munkakörülmények mellett most a juttatásaikat is csökkenteni akarják. Kifejtette: szigorú előírások vonatkoznak arra, hogy egy buszt hogyan és milyen feltételekkel lehet forgalomba adni.

Ha a 65 pontos lista áttekintésekor valamilyen problémát találtak, akkor - annak ellenére, hogy a sofőrök időben jelentkeztek és igényeltek buszt a diszpécsernél - a járműveket nem engedték forgalomba, hanem átvizsgálásra küldték azokat. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közlése szerint hétfő reggel egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (27, 112, 136E, 203, 233E, 272) el sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra.

A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.

Továbbra sincs megállapodás a BKV-nál

A hétfői tárgyaláson sem született megállapodás a BKV vezetősége és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről (ksz), illetve a január 12-étől esedékes, határozatlan idejű sztrájk esetén nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékéről - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője a tárgyalásokat követően az MTI-vel. Bár a BKV tett egy ajánlatot és erre válaszul a szakszervezetek is tettek egy kompromisszumos javaslatot, egyezségre nem sikerült jutni, így nincs előrelépés az ügyben - mondta a szóvivő.

A január 12-ére meghirdetett, határozatlan idejű sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásról is egyeztettek a BKV-val, Nemes Gábor közlése szerint erről sem tudtak megállapodni. A BKV csúcsidőben 90 százalékos, csúcsidőn kívül 50 százalékos szolgáltatást szeretne nyújtani. Az érdekképviseletek a buszközlekedést illetően azt ajánlották fel, hogy csak az alvállalkozók által működtetett mintegy 130 busz közlekedjen, a metró-, a HÉV- és a trolibusz-közlekedésben azonban nem lenne fennakadás a sztrájk miatt.

A ksz-ről, illetve az elégséges szolgáltatás mértékéről a tárgyalások szerdán folytatódnak. A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.

Bár a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége december 29-én megállapodott a BKV-val egy ideiglenes kollektív szerződésről, azt a szakszervezetek 65 százaléka nem írta alá, emiatt ez nem lépett életbe. Mivel nem sikerült megállapodni a cég vezetésével, az érdekképviseletek jelentős része bejelentette, hogy január 12-től határozatlan idejű sztrájkot tartanak.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.