Jegyeket, bérleteket?
Nem elég, hogy milliárdokat kapnak, még jegyárakat is emel a BKV
Az SZDSZ-es városvezetés mégis kezdeményezi a BKV-tarifaemelést; Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése előtt néhány perccel az MTI kérdésére azt mondta: javaslatuk szerint február 1-jével 4 százalékkal emelkednének a jegyek és a bérletek árai.
2009.12.16 16:43MTIA városvezető azt közölte, a kormánnyal folytatott keddi megbeszélésen Bajnai Gordon miniszterelnök egyebek mellett azt szabta a BKV jövő évi, 23 milliárd forintos támogatása feltételéül, hogy inflációt követően emelik a jegyárakat. A három héttel ezelőtti közgyűlésen egyedül Ikvai-Szabó Imre szavazta meg a a BKV-tarifaemelést, így azt elvetették.
A városvezető akkor az MTI-nek azt mondta, nem terjesztik be újra a testület elé a javaslatot. Ikvai-Szabó Imre most azt közölte, a kormánnyal folytatott szerdai tárgyalás felülírta a korábbi döntést, ezért kezdeményezik most a BKV díjainak emelését. Arról nem kívánt nyilatkozni, hogy a néhány hete a koalícióból kilépő szocialista képviselők támogatják-e majd a javaslatot.
A kormány nem hitelt, hanem pénzügyi támogatást nyújt, a főváros pedig emellett működési támogatást biztosít a BKV-nak - írta az MTI-hez is eljuttatott levelében Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere Tarlós Istvánnak, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjének szerdán. A főpolgármester rámutat: ennek a megállapodásnak éppen az a lényege, amit Tarlós István korábban számos felszólalásában sürgetett. A kormánnyal közösen elfogadott feltételeket ezen a héten írásos szándéknyilatkozatba foglalja a kormány és főváros vezetése, s az ennek alapján készített írásos szerződést a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti.
A levélben kiemelte, hogy a kormány és a főváros is vállalta: előre kiszámítható árindex szerint növelik évről évre a BKV támogatását. A kormány és a főváros nem a következő kabinet és a következő városvezetés számlájára kötelezte el magát, hanem "egy átlátható rendszer alapelveit tettük le az asztalra, amelyet utódaink a két fél egyetértése alapján tetszés szerint módosíthatnak" - írta.
Az állam és a főváros létrehozandó közös megrendelő szervezete, amely szolgáltatásokat rendelne meg a BKV-tól, a Volántól és a MÁV-tól, már az 2006-os választási programjában szerepelt, és "örömmel láttam ugyanezt a Fidesz Budapest-programjában és az MSZP legújabb várospolitikai elképzelései között is" - áll a levélben. Mint írta, a tárgyalásokon döntés született arról, hogy a megrendelő szervezet létrehozásának és működésének feltételeiről március 15-éig kell megállapodnia a fővárosnak és a közlekedési tárcának.
A megrendelő szervezet csak annyi szolgáltatást rendelhet meg a BKV-tól, amelyre az állam és az önkormányzat által előre meghatározott pénzügyi források és a tarifabevételek együttesen elegendőek. A következő kormány és városvezetés dönthet úgy, hogy a BKV-nak szánt pénzt elsősorban a szolgáltatás bővítésére fordítja, de úgy is, hogy ebből inkább béremelésre jusson. Nem lesz lehetőség azonban arra, hogy fedezet nélkül mind a kettő finanszírozását a BKV-ra bízzák - közölte.
A kormány és a főváros kedden állapodott meg a BKV finanszírozásáról, miután Bajnai Gordon miniszterelnök és Demszky Gábor másodszor is tárgyalt erről.
Demszky Gábor akkor elmondta: a kormány több részletben, összesen 23 milliárd forinttal segíti a BKV működését. Szollár Domokos kormányszóvivő hangsúlyozta: a kormány biztosítja ezt a támogatást, de csak akkor, ha a főváros teljesíti a kormány feltételeit. A megállapodás részleteit szerződésben rögzítik - mondta.