Megbénul az ország?
Vasutassztrájk - Hónig Péter: korai és elhamarkodott a hétfői munkabeszüntetés
Korainak és elhamarkodottnak nevezte a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) sztrájkját Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter az MTI-nek vasárnap adott nyilatkozatában.
2009.10.18 17:37MTIGaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap jelentette be, hogy hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk. Az üzemkezdet időpontja területenként eltérő, 0 és 6 óra között lehet, e szerint a határozatlan ideig tartó, úgynevezett gördülő sztrájk eltérő időpontokban kezdődhet.
Hónig Péter az MTI-nek nyilatkozva elmondta: a tárgyalások folyamatban vannak, legközelebb október 20-án egyeztetnek a vasutas érdekképviseletekkel. Hangsúlyozta: van még idő vitatkozni a vasút átalakításáról, a döntések nem születtek meg a menetrendről, vannak még nyitott kérdések.
A szakszervezeteknek szombaton megküldték a menetrendi javaslatot, amely még munkaanyag, október 31-éig kell eldönteni, hol legyen vasúti közszolgáltatás. Nem igaz, hogy összesen 3.000 kilométeren fogják megrendelni a vasúti közszolgáltatást jövőre, a szakszervezetek megküldött anyagból ugyanis kiderül, hogy ennek a duplájáról van szó - jelentette ki a tárcavezető. Néhány vonalon azért nem rendelnének közszolgáltatást, mert kevés az utas, és párhuzamosan járna a vasút az ugyancsak állami forrásból finanszírozott autóbusszal.
A miniszter hangsúlyozta: minden vonalon, ahol eddig volt közszolgálati személyszállítás, ott ez megmarad, a párhuzamosság szűnik meg. Hónig Péter kiemelte, ahol nem kívánják jövőre megrendelni a vasúti közszolgáltatást, ott a teherforgalom továbbra is megmarad, és ha valaki üzleti alapon akarja végezni a személyszállítást, arra is lesz lehetőség. A tárca vezetője kitért arra, hogy öt szakszervezetből néggyel eredményesek a tárgyalások a vasútról. Sikerült meghatározni a vasutasokat érintő problémákat, a nyugdíjazás és a menetdíj-kedvezmények ügyében pedig előreléptek a megbeszéléseken.
Sajnálja, hogy az ötödik szakszervezettel nem sikerült érdemi haladást elérni - tette hozzá.
Hónig Péter elmondta, hogy az országos jelentőségű, mintegy 4.000 kilométeres hálózaton lényegesen javulni fog a menetrend, mert kiszámítható, ütemes közlekedési rendet vezetnek be, és 10 perccel csökken a menetidő. A közlekedési miniszter kitért arra, hogy szerinte az országgyűlési biztosnak igaza van, amikor a sztrájktörvény felülvizsgálatát szorgalmazza. A vasutassztrájk az utasoknak hátrányos lesz, a MÁV presztízse jelentősen romlik, bevétele elmarad, illetve visszaesik. Jelenleg 100 emberből 3 használja a vasutat, közülük többen elgondolkodnak majd, hogy használják-e legközelebb a vasutat - mutatott rá.
A megtakarításokkal kapcsolatban a közlekedési miniszter elmondta, hogy a vasútvonalakon a közvetlen hatás jövőre 3 milliárd forint lesz. A spórolás a társaságokon végigvonul, összességében 8 milliárd forintot takarítanak meg a vasútnál 2010-ben. Ennek keretében javítják a vállalati hatékonyságot, megkezdődött a menedzsment átalakítása és átvizsgálják a beszállítói szerződéseket.