A próbaüzem már csak 2012 őszén kezdődhet
Újabb tíz hónapot csúszik a 4-es metró kivitelezése
Újabb tíz hónapot csúszik a 4-es metró kivitelezése, miután az alagútfúrást végző Bamco konzorcium az eredetileg tervezett 22 hét helyett csak 50 hét alatt tudja megépíteni az alagutat a Baross térig - közölte Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója csütörtökön Budapesten.
2009.10.15 14:31MTIA DBR ütemező csapata beépítette az új munkaütemtervet, így a budai oldali késedelmekkel együtt az eredetileg 2011 utolsó negyedévére tervezett próbaüzem reálisan már csak 2012 őszén kezdődhet - mondta Klados Gusztáv az épülő Kálvin téri állomáson, ahova csütörtökön megérkezett a déli alagútfúró pajzs. Bár tudomásul veszik a Bamco ütemtervét, azt elfogadni nem tudják, ezért minden a késésből fakadó többletköltséget a konzorciumra fognak hárítani - mondta az MTI-nek, hozzátéve: jelen állás szerint a 4-es metró legkorábban 2012 végén szállíthat utasokat.
A csúszás a metrókocsik beszerzését Klados Gusztáv elmondása szerint nem befolyásolja, mivel a kocsikat várhatóan jövő évben szállítják le, ezek után a járműtelepeken tárolják azokat addig, amíg el nem készül a 4-es metró. A DBR sajtóközleménye szerint számos tényező közrejátszott abban, hogy ismét módosult az ütemterv. A többi között késedelmet okozott a konzorciummal folytatott jogvita, a többszöri, "önkényes" leállás, a Gellért téri összekötő alagút körüli műszaki vita és a realitásoktól gyakran eltérő vállalkozói ütemtervezés is.
A Bamco szerint a késés legfőbb indoka, hogy az állomásokat nehezebben tudják megközelíteni, mert azok helyenként már szerkezetkész állapotban vannak. A DBR szerint elfogadhatatlan, hogy ekkora késénél erre hivatkoznak. Megjegyezték: vállalhatatlan lépés lett volna az állomásépítéseket akár csak átmenetileg is felfüggeszteni és ezzel más vállalkozóknak is alapot szolgáltatni a többletköltség-igényekre.
Továbbra is az a véleménye a DBR-nek, hogy konstruktív vállalkozói magatartással mindez elkerülhető lett volna. Úgy vélik: a Bamco egyszerűen túlvállalta magát az eredeti ütemtervben. A közleményben kitértek arra is: az alagútépítés a projekt legfontosabb eleme, így a késés kihat a többi munkafázisra is. Az elhúzódás maga után vonta, hogy a kivitelezők az egyébként előrehaladott készültségű állomások szerkezetépítési munkálatait nem tudták, tudják a pajzsok áthaladásáig befejezni.
Emiatt mind a vágányépítő, mind a belső beépítést végző kivitelező később kaphatott és kaphat munkaterületet, ahogy a rendszerépítést végző vállalkozó is később állhat majd csak munkába. Kitértek arra is: korábban a Vinci által vezetett konzorciumnak 35 milliárd forintos többletkövetelése volt, a tárgyalások előrehaladtával ez az összeg azonban csökkent. Az alagútépítés késedelmei miatt viszont jelentős többletigény merült fel a DBR oldalán is. A vitát azonban csak akkor tudják lezárni, ha az alagútépítő pajzsok elérték a Baross teret, mert ekkor derül csak ki a késés pontos mértéke és az is: ki mekkora összeggel tartozik a másik félnek.
A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük. Három évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.
Kapcsolódó írások:
- Csökkenő káosz: több helyen megindul a forgalom a 4-es metró építési területén
- 4-es metró - Brüsszel jóváhagyta az I. szakasz fejlesztését
- 56 milliárd forintnyi támogatással kevesebbet kap a 4-es metró
- Alapkőletétel Kelenföldön: már csak a 4-es metró hiányzik!
- Elhagynák a 4-es metró II. szakasza két állomásának építését
- Meg sem lepődünk: a 4-es metró fúrópajzsa várhatóan csak hétfőn éri el a Fővám teret
- Elakadt a 4-es metró fúrópajzsa a Duna alatt
- Alagútépítő világkongresszus Budapesten: fókuszban a 4-es metró
- Demszky: megvan a 4-es metró 60 milliárdja