Magyarország a dugókban veszteglő autósok országa
Az SZDSZ javítaná a kerékpáros közlekedést
Magyarország egyre inkább a dugókban veszteglő autósok országa. Pazarlás, krónikus mozgáshiány és környezeti károk kísérik az egyéni motorizáció térnyerését. A kerékpározás ezzel szemben egészséges, takarékos, praktikus, környezetbarát, ráadásul a tradicionális vidéki és a modern, városi európai életstílus elválaszthatatlan része - közleményben írja Kóka János.
2008.09.22 11:13MTISzeptember 22-én, az Európai Mobilitási Hét utolsó napján, az Autómentes Világnapon az liberális képviselőcsoport országgyűlési határozat-tervezetet nyújt be és ötpárti egyeztetést kezdeményez a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása érdekében. 2005. november 15-én Kóka János, az akkor liberális vezetésű Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetője középtávú kerékpáros programot indított útnak és megkezdte annak végrehajtását.
A programot felkarolták az szintén SZDSZ-es vezetésű Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium és az Egészségügyi Minisztérium. Az SZDSZ koalíciós részvétele idején a liberális tárcák gondozásában, több társminisztérium bevonásával elkészült a Kerékpáros Magyarország Program, a GKM-ben pedig kerékpárügyekért felelős önálló miniszteri biztos került kinevezésre. A civil szervezetekkel intenzíven együttműködő öt fős szakmai team alakult, elindultak a fejlesztések és pályázatok, megváltozott a kerékpárutak minőségi szabályozása. A kiírt pályázatokból 2008 nyaráig támogatást nyert 400 km., és megépült 100 km. új kerékpárút. A megtervezett és az uniós fejlesztési programok között is rögzített források további 1600 km kerékpáros létesítmény fejlesztésére biztosítanak a forrást 2013-ig. Szintén a program keretében 8000 gyermek részvételével indult el 2008 tavaszán az iskolai kerékpározás oktatása a BringaSuli program keretében.
Ezek az eredmények döntően a civil szervezetekkel való szoros szakmai összefogásnak és az SZDSZ politikai támogatásának voltak köszönhetőek. Mára azonban az SZDSZ veszélyben látja a kerékpáros program folytatását. A kisebbségi szocialista kormány közlekedési minisztériuma megszűntette a kerékpáros ügyekért felelős biztos intézményét és ezzel együtt megszűnt a terület szakpolitikai támogatottsága is. A kerékpáros ügy körül a jelenlegi kormányzatban elfogyott a levegő. A civil szervezetek közel 1 hónappal ezelőtt beadott petícióját a kormány válaszra sem méltatta. Ezért az SZDSZ Országgyűlési Határozattal kívánja biztosítani a kerékpározáshoz kapcsolódó kormányzati feladatok végrehajtását, melyhez kéri a parlamenti pártok és a civil szervezetek támogatását. Az ötpárti egyeztetés célja, hogy kormányzati cikluson átnyúló, teljes konszenzus alakulhasson ki a pártok között a határozatban foglaltak támogatásáról.
A határozat a kerékpározással kapcsolatos szabályozás és a szükséges fejlesztések szinte minden pontját érinti. A határozat eredményeként egyebek között az adórendszer egyenlően kezeli majd a munkába járás során kerékpárt használókat azokkal, akik más közlekedési eszközt vesznek igénybe.
A javaslatok nyomán több, megfelelő minőségű kerékpáros létesítmény jöhet létre, és biztonságosabbá válhat a kerékpáros közlekedés. A határozat egyúttal előírja a kormány számára a kerékpáros turizmus fejlesztését és a tervezett kerékpárút-fejlesztések garantált végrehajtását. A javaslat 2009. január 1-ig kötelezi a kormányt a szükséges jogszabályok megalkotására. Az SZDSZ fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy a kezdeményezett intézkedésekhez nem szükséges többletforrás, azokat a jelenlegi források átcsoportosításával, illetve az uniós támogatások felhasználásával meg lehet valósítani.