Teszt
Hamisított bérlettel ellenőriznek a BKK-ellenőrök - vizsgálatot követel a BTDSZ
Felügyelőbizottsági ellenőrzést, s végső esetben ügyészségi eljárást követelnek a szakszervezetek az elsőajtós felszállási rendszer bevezetése, ezen belül is a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hamisított bérletekkel a sofőröket tesztelő ellenőreinek eljárása miatt.
2013.11.06 12:39Havariapress
A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) nehezményezi a - több jogász egybehangzó véleménye szerint is hivatalos okirattal való visszaélés tényét súroló - módszert, miszerint a BKK ellenőrei a budapesti járművezetők munkáját tesztelik.
Az inkognitóban utazó ellenőrök érvénytelen bérlettel és különféle - ugyancsak érvénytelen - utazási engedéllyel szállnak fel a legzsúfoltabb járatokra is azt vizslatva, észreveszi-e a bérlet felmutatásának egyetlen pillanatában a sofőr az átverést.
A szakszervezet álláspontja szerint ezt, s az ehhez hasonló módszert még a BKK belső szabályzata is tiltja. Az ellenőrök - ahogy a BTDSZ közleményéből kiderül - feljelentik a munkaadónál azt a járművezetőt, aki a jegyek eladása, az esetleges számlák kiállítása, s nem mellesleg a forgalom, valamint az utasok biztonságos fel- és leszállása közbeni figyelmében nem veszi észre a hivatásos bliccelőt.
De hasonló sorsra jut az a sofőr is, aki gondosan, ezért lassan ellenőriz, s a menetrendhez képest késve érkezik a megállókba és a végállomásra. A BKK kötbért számít fel, amit áthárít a BKV-ra, a cég pedig a lebuktatott sofőrre. A sofőrökre előzetes egyeztetés és megfelelő képzés nélkül kényszerítette rá ezt a plusz feladatot a BKK.
A feszült figyelmet igénylő vezetés közben a sofőröknek csaknem negyvenféle jegyet, bérletet, és egyéb címen kiadott utazási engedélyt kellene biztonsággal beazonosítani a pillanat töredéke alatt úgy, hogy erre mindössze 3-4 órás gyorstalpalón készítették fel őket.
A főállású jegyellenőrök ugyanakkor intenzíven három hetekig tanulják, s vizsgáznak is az okmányok és egyéb utazási feltételek ismeretéből. Ráadásul ők ezért kapják a fizetésüket, a járművezetők pedig a többletmunkáért egyetlen fillérrel sem kapnak többet.
A BTDSZ több szakszervezettel együtt elvárja a BKV felügyelőbizottságától, hogy indítson vizsgálatot az érvénytelen bérletek tesztelési használata miatt, s amennyiben felmerül az okirat-hamisítás gyanúja, jelentse azt az ügyészségnek.