Jogerős ítélettel zárult

Pécsi buszper: mindkét fél elégedett

Elégedetten fogadta mindkét fél, a Mecsekbusz Kft., és a Pécs Holding Zrt. is a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Választottbíróság ítéletét jogvitájukkal kapcsolatban.

2012.12.14 15:21MTI

December elején jogerős ítélettel zárult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Választottbíróságnál a felperes Pécs Holding Zrt. és az alperes Mecsekbusz Kft. között folyó jogvita. 

A Pécs Holding a baranyai megyeszékhely közösségi közlekedési feladatait 2012 áprilisáig végző Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) többségi tulajdonosaként azért fordult a Választottbírósághoz, mert elszámolási vitába került a PK kisebbségi tulajdonosával, a Mecsekbusz Kft.-vel. Lukács Józsefné, a Választottbíróság titkárságának vezetője az MTI kérdésére elmondta, a Választottbíróság munkatársait titoktartás köti, a teljes eljárás bizalmas, ezért nem közölhetett részleteket az ítéletről.
 
Az eredményről azonban mindkét fél közleményt adott ki. A Mecsekbusz Kft. közleményében fontos mérföldkőnek tekintette az ítéletet, amelyben szerintük „a pert kezdeményező Pécs Holding Zrt. teljes mértékben pervesztes lett”. 

Azt írták, a „Mecsekbusz Kft. mint a menedzsmenti jogok kizárólagos birtokosa az ítélet alapján a szükséges jogi eljárásokat haladéktalanul megkezdte, és minden erejével azon van, hogy helyreállítsa a törvényes állapotokat a PK Zrt. körül kialakult helyzetben, újra működésbe hozza a társaságot, helyreállítsa a PK Zrt. törvényes képviseletét és gazdálkodását”. 

A Mecsekbusz Kft. kiemelte azt a tényt is, miszerint a Pécs Holding Zrt. semmiféle kár okozását nem tudta igazolni a Mecsekbusz Kft. tevékenységével összefüggésben. Szabó Iván, a Pécs Holding Zrt. megbízásából eljáró ügyvéd szintén közleményt adott ki az ítélet kapcsán. Ebben azt írja, a Választottbíróság most jogerős ítéletében mondta ki, hogy a Mecsekbusz nem teljesítette a buszpark megújítására vonatkozó szerződéses kötelezettségeit, és ezzel szerződésszegést követett el. 

„Ez jó hír Pécsnek, hiszen mindez azt jelenti, hogy a Mecsekbusznak haladéktalanul meg kell kezdenie az új buszok vásárlását, hogy a teljes géppark átlagéletkora 10 év alá csökkenjen. Kérdés azonban, hogy ha ezt 2010. december 31-ig nem tette meg, sőt, azóta semmilyen szándékot nem mutatott ennek teljesítésre, hogyan kívánja ezt megvalósítani” – írta az ügyvéd. 

Szabó Iván leszögezte: az ítélet semmilyen hatással nincs a pécsi közösségi közlekedési feladatokat jelenleg ellátó Tüke Busz működésére, azaz a jelenlegi pécsi tömegközlekedésre és a korábban elprivatizált buszpark tulajdonjogára nézve. 

A Mecsekbusz Kft. 2008-ban lett a PK Zrt. kisebbségi tulajdonosa és a menedzsmentjogok birtokosa. A cég vállalta, hogy új járművek vásárlásával a buszok átlagéletkorát tíz év alá csökkenti, az első buszok pedig már 2010-ben megjelennek Pécsen.

A PK Zrt. néhány hónap múlva a Pécs Holding Zrt. és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járműveket egyenként havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben 2 milliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet. 

Páva Zsolt 2009 nyarán büntetőfeljelentést tett az ügyben, a nyomozást követően pedig az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt vádat emelt Keczer László, a PK Zrt. akkori vezérigazgatója ellen. Idén tavasszal a Pécsi Törvényszék nem jogerősen hét év letöltendő börtönbüntetésre ítélte Keczer Lászlót. A Pécsi Ítélőtábla novemberben hatályon kívül helyezte a volt vezérigazgatót elmarasztaló ítéletét, és új eljárásra kötelezte az első fokon eljáró bíróságot. Pécs 2011. március 31-én vette át a PK Zrt. irányítását. 

A lépést a város amiatt látta indokoltnak, mert e nélkül a tömegközlekedés heteken belül összeomlott volna Pécsen. Szabó Iván, a város jogi képviselője a döntés hátteréről akkor elmondta, hogy a Pécs Holding a szindikátusi szerződésben foglalt részvény-visszavásárlási jogával élve 381 ezer forintot fizetett a PK 562, egyébként összesen 560 millió forint névértékű részvényéért. 

Azért csak ennyit, mert a város kalkulációi alapján - a Mecsekbusz által okozott károk és költségek okán - ennyit érnek. Hozzátette: a pénzt átutalták a Mecsekbusznak, s ezzel a Pécs Holding kétharmados tulajdonra tett szert a PK-ban. Pécs a Baranya Megyei Bírósághoz fordult a buszeladásokról és a járművek bérléséről szóló megállapodások semmisségének kimondásáért és az eredeti állapot visszaállításáért. 

Az idén februárban a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni. 

A pécsi közgyűlés szintén az idén februárban döntött arról, hogy a Pécsi Közlekedési Zrt. helyett egy 100 százalékos városi tulajdonú társaság, a Tüke Busz Zrt. végzi a baranyai megyeszékhelyen a tömegközlekedési szolgáltatást áprilistól. A Tüke Busz Zrt. a PK Zrt. dolgozóit munkaügyi jogutódlással vette át; az utasok sem a díjakban, sem a szolgáltatások területén nem érzékeltek változást. A Tüke Busz Zrt. jelenleg a PK Zrt.-től bérli ugyanazokat a buszokat, amelyekkel az korábban is szállította az utasokat.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.