Mit nekünk tömegközlekedés?

Az élet 3-as metró nélkül

Bár a főpolgármester úgy fogalmazott, nem kell a 3-as metró leállítására számítani, forrás hiányában mégis kérdésessé válhat Budapest tömegközlekedése a jövőben. Egy biztos, a BKV jelenlegi járatai nem kínálnak alternatívát az észak-déli irányú metróvonal helyett.

2012.05.16 10:12Baal

Füstölgő szerelvények, málladozó vakolat és elkopott sínpárok – címszavakban nagyjából így foglalható össze a budapesti kék metró. Az elmúlt két évtizedben vajmi kevés fejlesztés valósult meg ezen a vonalon, és azt minden bizonnyal állíthatjuk: állapota 1989-ben sokkal jobb volt a mainál. Szégyen! Az elmúlt huszonöt esztendő egy megvalósíthatatlannak tűnő álom utáni kergetőzéssel telt el, és bár euró milliárdokat öltünk a négyes metróba, még a meglévő vonalainkon sem vagyunk képesek megfelelő minőséget biztosítani.

Egy magánbeszélgetésen jó egy esztendővel ezelőtt már egy felső BKV-vezetőtől elhangzott, hogy a 3-as metró állapota életveszélyes. Mára nyilvánossá vált a kritikus helyzet. Pénz azonban nincsen. Egyszáz milliárd kellene az áldatlan állapotok kezelésére, de aprópénzen kívül semmi sincsen erre a projektre. A jelenlegi állás szerint 2012-ben hatszáz egész méter vágánycserére van lehetőség. Hatszáz. Miközben egy állomás hossza eléri a százötvenet. Elképesztő előrelépés lesz! Nyugodtan dőlhetünk majd hátra a füstölgő szerelvényeken. Legalább nem siklunk ki.

Jelenleg a BKV egyetlen alternatívát sem kínál az észak-déli metróvonal elkerülésére. Egyetlen felszíni járat sincsen, ami Kispestről legalább a 4-6-os vonaláig el tudná juttatni az utasokat, vagy Újpestről az Árpád-hídig. A buszok állapota sem sokkal kiemelkedőbb, ráadásul ott is folyamatos kivonásokra kényszerű a vállalat, miután az átlagéletkora megközelíti a húsz évet. Még egy metróleállás is komoly átmeneti erőpróbára kényszeríti a BKV-t, hogy néhány ára erejéig biztosítani tudja a személyszállítást. Tehát egyelőre a déli és északi kerületek lakosai számára marad az autó. Ez pedig rendkívül karcsú, valljuk be!

Se a fővárosnak, se a kormánynak nincsen kerete 2014 előtt a kék metró rendezésére. Addig pedig több mint másfél év van. Az elmúlt időszakban heti rendszerességgel akadnak komoly problémák. 2014 januárjáig nagyjából 75 hét van még hátra. Vajon mennyi az esélye annak, hogy ezen időszak alatt nem történik olyan végzetes baleset, hogy ne kelljen leállítani az egész rendszert? Remélhetőleg elkezdik gyártani a vészforgatókönyveket, mert több százezer ember napi utazása került veszélybe az elmúlt húsz év trehánysága és nemtörődömsége miatt.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.