A Fidesz érvel

A kormány csak "ésszerűsíti a tömegközlekedést"

A kormány a szocialisták vasútrombolásával ellentétben ésszerűsíti a tömegközlekedést, úgy, hogy felszámolja a párhuzamosságokat - mondja a Fidesz.

2012.04.15 19:02MTI

Ezzel reagált a Fidesz Lukács Zoltánnak, az MSZP frakcióvezető-helyettesének vasárnapi sajtótájékoztatójára, amelyen az ellenzéki politikus az új vasúti menetrend visszavonását és a felelős államtitkár lemondását követelte.

A kormánypárt sajtóirodájának az MTI-hez eljuttatott közleménye hangsúlyozza: a vasúti szárnyvonalak bezárását ahogy a Gyurcsány-korszakban, úgy most sem támogatja a Fidesz.

Hozzáteszik, hogy ugyanakkor a működő vonalakon közlekedő járatok száma más kérdés. Üresen közlekedő járatok működtetése az emberek adóforintjainak elfogadhatatlan pazarlása; buszokat és vonatokat közlekedtetni ugyanazon az útvonalon, ugyanabban az időben nem ésszerű.

Az MSZP-s Lukács Zoltán sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, hogy "az új menetrend a magyar vasúti közlekedés legnagyobb leépítése az újkori demokráciák történetében."

A MÁV-Start és a Volán-társaságok menetrendje vasárnap változott. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábbi tájékoztatása szerint az április 15-ei vasúti és autóbusz menetrendváltozás után a korábbiakhoz képest naponta összesen mintegy 410 vonat és 30 autóbusz nem közlekedik, a párhuzamos közlekedés megszüntetésével a buszokról utasforgalmat generálnak a vonatokra.

Minden település megfelelően elérhető a menetrendi változások után is

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye:
Az utasok számára az igényeikhez igazodó, a munkába és iskolába járáshoz megfelelő kínálatot biztosító vasúti és közúti szolgáltatások állnak rendelkezésre a menetrendi változások bevezetését követően is.  A vonatközlekedés minden működő viszonylaton fennmaradt, a párhuzamos buszjáratok leállításával növekszik a fizetőképes kereslet a távolsági és elővárosi vasúti forgalomban.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium változatlanul a közösségi közlekedés pártján áll az egyéni megoldásokkal szemben. A közösségi közlekedést a továbbiakban is a vidék lakosságmegtartó erejének fokozása, gazdaságfejlesztési lehetőségeinek bővítése szempontjából meghatározó jelentőségű eszközként tartja számon. A közszolgáltatások folyamatos, biztonságos működése érdekében szükséges a menetrendi kínálat már rövidtávon jelentős hatékonyságjavulást eredményező összehangolása, a párhuzamosságok kiszűrése. A közúti és vasúti kapacitások egyidejű, teljes körű felülvizsgálatát követően meghozott intézkedések a vállalati kereteket meghaladva a szolgáltatók összességét egységben kezelik. A menetrendi összehangolás egyik célja, hogy ahol megfelelő vasúti szolgáltatás áll rendelkezésre, ott a kötöttpályás közlekedés elsőbbsége érvényesüljön.  A minőségi kötöttpályás közlekedéssel ellátott viszonylatokon a párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjáratok kínálata szűkült a vasút versenyhelyzetének erősítése érdekében. Az április közepétől nem közlekedő vonatok a közelmúltban elvégzett utasszámlálások alapján kihasználatlannak bizonyultak, a meglévő vagy bővített autóbuszos kínálattal jól helyettesíthetőek. A szaktárca folyamatosan nyomon követi az utazási igényeket, és ha változásuk ezt indokolja, a szükséges menetrendi módosításokról soron kívül intézkedik. Az összehangolással 2012-ben az előzetes számítások szerint mintegy 8 milliárd forint takarítható meg a helyközi közösségi közlekedésben. A teljes éves hatás a későbbiekben elérheti a 12 milliárd forintot is. A minisztérium ellenőrzi majd a módosítások MÁV Csoport belső költségstruktúrájára gyakorolt hatásait. A menetrendek és a szolgáltatások összehangolása mérsékli a közösségi közlekedés veszteségeit. A vasútközpontú közlekedési munkamegosztás helyreállítása irányába mutató jelentős előrelépés, hogy a módosítások a nyereséges buszjáratokról jelentős utasforgalmat irányítanak át a magas színvonalú szolgáltatást kínáló vonatokra. A menetrendi intézkedéseken túl számos, a közösségi közlekedés versenyképességének előmozdítását szolgáló döntés és lépés várható a közeljövőben. Az ágazat fenntartható finanszírozását célozzák a jogszabályi környezet együttműködést erősítő egységesítése (személyszállítási törvény), a tarifa- és kedvezményrendszer folyamatban lévő újragondolása, a már megtett és tervezett vállalati hatékonyságjavító intézkedések is.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.