"A jogszabály célja, hogy értékké váljon a tudás"
Réthelyi: az iskola nem válhat a család vetélytársává
A nemzeti erőforrás miniszter hangsúlyozta: a parlament által kedd hajnalban megszavazott köznevelési törvény egyik legfontosabb célja, hogy értékké váljon a rendszerezett tudás, ezt pedig az iskolában lehet megszerezni.
2011.12.20 16:08MTIRéthelyi Miklós kiemelte: a hátrányos helyzetű, szegénységben élő gyermekekre és a sajátos nevelési igényű diákokra külön oda kell figyelni, a törvény pedig tartalmazza azokat a lehetőségeket, amelyek ezt a gyerekcsoportot a pedagógusok rátermettségével együtt segítik abban, hogy az iskolába járás nekik is haladást jelentsen.
A törvény lehetőséget teremt a tehetségesek kiemelt segítésére is, hogy egyre komolyabb céljaikat elérhessék és kibontakoztathassák képességeiket - tette hozzá a miniszter.
"Az iskola nem válhat a nevelés tekintetében a család vetélytársává", ugyanakkor enyhítenie kell a családok szociális helyzetéből adódó hátrányokat - tette hozzá.
Megítélése szerint a legnagyobb változást az jelenti majd, hogy az állam iskolafenntartóvá válik, a működtetést pedig megosztja az önkormányzatokkal. Természetesen a magánintézmények és az egyházak továbbra is lehetnek intézményfenntartók - jegyezte meg.
Réthelyi Miklós megemlítette, 2012. szeptember 1-jén lép hatályba a törvény, 2013. január 1-jétől veszi át az állam az önkormányzatoktól az iskolákat, szintén ekkor lépnek életbe a tankötelezettségre vonatkozó rendelkezések. 2013. szeptember 1-jétől vezetik be a teljesítményfüggő javadalmazáson alapuló pedagógus- életpályamodellt, 2014. szeptember 1-jétől pedig 3 éves kortól lesz kötelező az óvoda - sorolta.
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár rámutatott: az 1993-ban hozott közoktatási törvényt már nem lehetett használni, "szerkezetében fellazult, nehezen követhető volt", és túlszabályozás alakult ki. Az új törvény legfontosabb célja, hogy segítse a megújulást, amelyre a társadalomnak szüksége van, ehhez pedig az iskola adhatja a leghatékonyabb segítséget - fűzte hozzá.
Az államtitkár úgy fogalmazott: a cél, hogy a nevelést - amelynek mindig értékalapúnak kell lennie - "visszaemeljék jogaiba". A műveltségnek egységesnek kell lennie, ez megállíthatja a társadalom kettészakadását, ennek garanciája lesz a nemzeti alaptanterv, illetve a kerettantervek rendszere, utóbbiakból az iskoláknak választaniuk kell majd, végrehajtásukat pedig ellenőrzik - tette hozzá.
Arra a kérdésre, mi a véleménye arról, hogy Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának fideszes elnöke nem szavazta meg az új köznevelési törvényt, Hoffmann Rózsa azt mondta: "Ez a múlt, ezt most már zárjuk le. (...) Mindig vannak olyanok, akik úgy gondolják, hogy nem ez volt a helyes, ez belefér a demokrácia kereteibe".
Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár kiemelte: korábban több ezer oldal hozzászólást kapott az oktatási államtitkárság a törvény koncepciójának jobbítására, ennek eredményeként a szöveget negyedrészt átalakították. A törvényjavaslat a parlamentben komoly vitákat váltott ki, de úgy érzik, hogy koherens, használható kerettörvényt alkottak, amelyet elfogadott a parlament. Mint mondta, remélhetőleg még az idén megjelenik a törvény szövege a Magyar Közlönyben.
Szólt arról, hogy tavasszal a törvény végrehajtására "rendelettömeg" várható; ezekben tisztáznak sok részletkérdést, amelyek már megjelentek a vita során is. A törvény nem politikai iránymutatás, alapértéke pedig a közösség központi szerepe és tisztelete - hangoztatta.
További kérdésre Hoffmann Rózsa elmondta: "minden szándék megvan arra", hogy a pedagógus-életpályamodell végrehajtásához szükséges pénzt az ország előreteremtse. Ebben a gazdasági helyzetben azonban 100 százalékig biztosat nem lehet állítani - hangsúlyozta.
Kapcsolódó írások:
- Köznevelési törvény: a PSZ sajnálja, hogy elfogadták
- Az LMP szerint a köznevelési törvény tekintélyelvű és esélymegvonó
- Kibeszélték a köznevelési törvényt - döntött a parlament
- Köznevelési törvény - Nincs egyetértés, de Orbán mellé állt
- Az MSZP arra kéri a Fideszt, ne fogadják el a köznevelési törvényt