Torlódás a fővárosi utak bevezető szakaszain
A szolgáltatás mértéke mintegy két százaléka a normális üzemnek
A BKV-dolgozók nagy többségének részvételével folyik a mintegy másfél tucatnyi szakszervezet által meghirdetett teljes munkabeszüntetés hétfőn a fővárosban. Gulyás Attila, a Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnökhelyettese úgy tájékoztatta az MTI-t, hogy a fővárosi tömegközlekedés mértéke csak két százaléka a normális üzemnek.
2008.04.07 07:57MTIA gödöllői HÉV-vonalon hat szerelvény közlekedik, a Hungária kocsiszínből pedig mintegy nyolc villamos munkába állt, és ezekhez csatlakozott "néhány" autóbusz is; a metró és a troli áll - tette hozzá. A sztrájk első néhány órájában csak kevesen várakoztak Budapest főbb csomópontjain a tömegközlekedési járatokra. Torlódás van viszont hétfőn reggel az összes autópálya bevezető szakaszán; a hidakon pedig az ilyenkor szokásosnál erősebb a forgalom - közölte a Fővinform ügyeletese az MTI-vel.
A Szentendrei, a Soroksári, és a Budaörsi úton nagyon erős a forgalom, a Szerémi úton mindkét irányban zsúfoltság van - mondta Havasi Zsolt. Közölte: a Nagykörúton mindkét irányban teljes hosszban egybefüggő a kocsisor. A BKV Zrt. két alvállalkozója - a Nógrád Volán és a VT Transman - a hétfői sztrájk alatt is zavartalanul üzemelteti járatait.
A sztrájk alatt normális menetrend szerint közlekedik a főként Budafokon és a XI. kerületben üzemelő 150-es, a 14 és 114-es, a 41-es és 41 gyors, a 250-es, az 50-es, az 58-as, a 13-113-113A, a 30-as és a 87-87A-187 jelzésű autóbusz. A hétköznapi menetrend szerint járnak majd a IV., XIV. és a XVII. kerületben közlekedő 88-as, 120-as, 147-es, 170-es gyors jelzésű buszok.
A szakszervezetek szerint a járatritkításokkal megtakarítható pénz nem oldja meg a 80 milliárd forintos hiánnyal küszködő vállalat finanszírozási problémáit, amelynek adósságállománya mintegy 10 milliárd forinttal nő az év végére.
A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy jelenleg napi kétmillió utast szállítanak a BKV járművei, ha leáll a közösségi közlekedés, ezeknek az utasoknak is autóba kellene ülniük, vagy gyalog kellene útnak indulniuk. (Kerékpárral rendszeresen ma még nagyon kevesen közlekednek a fővárosban, hétvégeken néhány tízezerre tehető a kerékpárosok száma a budapesti utcákon.) A Munka törvénykönyve szerint a távollétet igazoltnak kell tekinteni, ha valaki a sztrájk miatt nem tud eljutni munkahelyére, ez ugyanis elháríthatatlan oknak minősül.
Az elháríthatatlan ok miatt a munkavállaló mentesül a munkavégzési kötelezettség alól, a távollét idejét később ledolgozhatja, vagy szabadságot vehet ki erre az időre. A közoktatásról szóló törvény alapján minden iskolaigazgató mérlegelheti, hogy az irányítása alatt lévő iskolában a sztrájk napján megtarthatók-e a tanítási órák. Az intézményvezetők a hiányzók és bejárók magas száma miatt rendkívüli tanítási szünetet rendelhetnek el, az iskoláknak azonban gondoskodniuk kell a tanulók felügyeletéről.
Kapcsolódó írások:
- Képek! Nem mindennapi összefogás a BKV járművezetőinél
- Az iskolaigazgató dönthet: megtartják-e az órákat a BKV-sztrájk idején
- BKV-sztrájk: Nem tudni, lesz-e bármiféle tömegközlekedés a fővárosban
- Holnap 13 óráig sztrájkolnak a BKV-szakszervezetek
- Utolsó lehetőség a BKV-sztrájk elkerülésére - Elkezdődött az egyeztetés