Ismert, megbízható = filléres?
Sokba kerülhet az olcsó kötelező
A károsultnak és a károkozónak egyaránt sokba kerülhet, ha nem ismert, megbízható biztosítónál köti a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását.
2010.11.08 13:36ma.huAz alacsony ár mögött ugyanis sokszor nem áll megfelelő szolgáltatás, és volt már példa arra, is, hogy a fizetésképtelenné vált biztosító helyett a károkozó autósnak kellett tetemes összeget fizetnie, a vétlen autósnak pedig saját casco biztosítása terhére kellett rendeznie a sérülést.
Csodák nincsenek: az alacsony ár elérése érdekében a biztosítóknak a szolgáltatási oldalból kell lefaragniuk.
Nem az ár az egyetlen szempont, amit figyelembe vesznek az autósok a biztosítóválasztásnál.
A Generali biztosító elemzése azt mutatja, hogy kiemelt szerepet kap az a szempont is, hogy ismert és megbízható társaság álljon a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mögött.
„Ezt a tavalyi év is bizonyítja, hiszen mintegy 150 ezer ember váltott a Generali biztosítóra, miközben egyetlen kategóriában sem mi voltunk a legolcsóbbak” – hangsúlyozta Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.
„Emellett azt tapasztaljuk, hogy az emberek értékelik, ha egy biztosító elérhető számukra, és személyes tanácsadóikon, alkuszaikon keresztül intézhetik biztosítási ügyeiket.
Tavaly a Generali összesen 240 ezer kgfb szerződést kötött, ebből 200 ezret az országos lefedettségű tanácsadói hálózatán és offline alkuszokon keresztül, míg mindössze 40 ezret kötöttek az online alkuszokon keresztül.” – tette hozzá Ilics László.
Az ár mellett fontos szempont az is, hogy az autós olyan biztosítót válasszon, amely minden körülmények között helytáll ügyfeleiért, és amelynél nem fordulhat elő, hogy fizetésképtelenség miatt végül az ügyfélre hárul a felelősség.
A Generali biztosítónak például több mint 250 millió forintot kellett kifizetnie azon csaknem 700 autós casco biztosítására, akiknek annak idején a csődbe ment MÁV biztosítós kötelezővel rendelkező autóstársaik okoztak kárt.
Mivel a kötelező biztosításra a fizetésképtelenné vált társaság nem fizetett, az összetört járművek tulajdonosai kénytelenek voltak – önrész megfizetése mellett – a Generalinál levő casco biztosításuk terhére megtéríttetni az őket ért kárt.
A MÁV biztosító csődje csaknem 7 milliárdos terhet hagyott több mint 7 ezer ember vállán, akiktől a károsultak máig húzódó perek útján követelik a kártérítést. Annak idején a MÁV biztosító azért tudott dömpingárral a piacra lépni, mert új szereplőként nem volt még kárkifizetési költségük.
Amint azonban a nagy számú szerződésük nyomán tömegesen megjelentek a töréskárok is, a biztosító nem volt képes szolgáltatni: a szervizek már nem előlegezték meg a javítás költségeit a MÁV biztosítónak, és ezt az ügyfeleknek zsebből kellett megfizetniük.
Kevesen tudják azt is, hogy például személyi sérüléssel és esetleg maradandó egészségkárosodással járó ütközés esetén súlyos milliókba is kerülhet, ha nem áll mögöttünk egy megbízható és fizetőképes biztosítótársaság.
A megfelelő kötelező biztosítás a károkozó helyett is téríti ezeket a költségeket. Ha azonban nincs stabil, tőkeerős biztosító a háttérben, egy ilyen karambol komoly egzisztenciális következményekkel is járhat a kárt okozó fél számára.

Veszélyes lehet a túl alacsony ár – figyelmeztetett a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) is, hiszen az ilyen ár mögött nem mindig áll megfelelő szolgáltatás.
A kgfb-hez kapcsolódóan komoly szolgáltatási feladatai is vannak a biztosítóknak, melyre a díjak jelentik a fedezetet.
Csodák nincsenek: az alacsony ár elérése érdekében a biztosítóknak a szolgáltatási oldalból kell lefaragniuk. Az emberek többsége erre csak akkor ébred rá ennek a hátulütőjére, amikor ő kényszerül a károkozó felelősség biztosításának terhére igénybe venni ezeket a szolgáltatásokat.