Van az a pénz...
A Renault kebelezi be az AvtoVAZ-t
Az orosz kormány jóváhagyta az AvtoVAZ többségi részének eladását, noha korábban elzárkózott ettől.
2010.11.03 19:41MTIA konszern eladásai újra elérték a válság előtti szintet, a Renault-Nissan kész megvenni, bár elemzők szerint a kért árat nem fogja megadni érte - írta szerdán a Kommerszant című orosz lap.
Vlagyimir Putyin orosz kormányfő kedden este Carlos Ghosnt, a Renault elnökét tájékoztatta arról, hogy az orosz kormány nem ellenzi, hogy a Renault-Nissan megnövelje jelenleg 25 százalékos részét a konszernben.
Az ellenőrző pakett átadásáról már 2008 óta szó van, amikor a Renault megvásárolta az AvtoVAZ 25 százalékát. A válság idején a Renault Putyin követelése ellenére elzárkózott a további részvényvásárlástól és az orosz autógyár finanszírozásától. Most, amikor az AvtoVAZ eladásai újra elérték a válság előtti szintet - havi 50 ezer gépkocsit -, az AvtoVAZ-ról szóló tárgyalásokat felújították. Egyelőre nem született megállapodás, a felek csak jelezték készségüket. Az orosz gyár ugyanis 2012 elejéig két részvénykibocsátást tervez - az egyik már megkezdődött -, hogy részvényekre váltsa a Rosztehnologii állami korporációval szembeni 50 és 75 milliárd rubeles adósságait.
A Troika Dialog beruházási társaság, amely jelenleg a részvények 24,28 százalékát tartja, de része a kibocsátások után 21,1 százalékra csökken, kisebb részekben szándékozik eladni részvényeit. Az egyes üzletkötéseknél külön-külön állapítják meg az adott csomag értékét. Általában egyetértés van azonban abban, hogy az AvtoVAZ értéke nem lehet kevesebb 2,4 milliárd dollárnál, ennyire értékelte a PriceWaterhouseCooper a kibocsátás előtt, s az MMVB orosz tőzsdén a tőkésítettsége több mint 2,2 milliárd dollár. Ám a Torika Dialog eladásra kínált csomagja nem elég az ellenőrzés megszerzéséhez, ezért a Rosztehnologii korporációnak is el kell adni részvényeiből, s erre készen is áll.

Korábban arról volt szó, hogy a korporáció lesz a legnagyobb részvényes, mert az 50 milliárd dollárnyi adósság részvényekre való átváltásával legalább 40 százalékos résztulajdonos lesz. Orosz szakértők szerint az a kérdés, hogy a Renault-Nissan hogyan fizet a részvényekért. Elemzők szerint az autógyár jelenleg erősen túlértékelt, s reálisan legfeljebb 1,4 milliárd dollárt ér.
A kormány válság idején nyújtott igen jelentős segítsége, az adósságok egy részének elengedése és a leépítés ellenére a mai AvtoVAZ nem sokban különbözik a válság előttitől - mondják. Ezért úgy vélik, a Renault aligha pénzben, hanem vélhetően a Renault és a Nissan részvényeivel és a konszern bizonyos technológiáival fizet majd.
Az AvtoVAZ idén január és október között 418016 autót adott el, 40,4 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. Igaz, ebből mintegy 166.500 kocsi a roncsprémium-akció keretében kelt el. Ám amióta Putyin egy kanárisárga Lada Kalinán tett meg a Habarovszk-Csita utat, erre a típusra úgy megnőtt a kereslet, hogy várakozni kell rá.
Az AvtoVAZ idén összesen 251579 kocsit bocsát ki, a Renault-Nissan pedig azt tervezi, hogy az orosz gyárral együtt 2014-ben már mintegy másfél millió kocsit értékesít.