Nagyobb nyugalom a szlovén határon
Szombattól kamionstop lesz Rédicsnél
Szombattól a hétvégi napokon nem léphetnek be kamionok Szlovéniába a Rédics-Hosszúfalu (Dolga Vas) átkelőn - erősítette meg az MTI-nek a szlovén közlekedési miniszter. Az uniós csatlakozás miatt túlságosan megnőtt a teherforgalom.
2008.03.07 10:00MTISzombattól hétvégi kamiontilalmat vezetnek be Rédicsnél a szlovén hatóságok
Március 8-tól hétvégenként, szombaton reggel 8 óra és vasárnap 21 óra között nem használhatják a 7,5 tonnánál nehezebb járművek Szlovéniában a Rédics-Hosszúfalu (Dolga Vas) átkelőtől Mariborig tartó G1-3 jelű útvonalat - tájékoztatta csütörtökön az MTI-t a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese. Salamon Róbert a szlovén hatóságok tájékoztatására hivatkozva elmondta: a mostantól minden hétvégére vonatkozó korlátozás értelmében Rédicsnél a szlovén hatóságok visszafordítják Magyarországra a 7,5 tonnát meghaladó össztömegű teherjárműveket.
A visszafordított járműveknek nem, a korlátozást megszegőknek azonban 417 eurós (több mint 100 ezer forintos) büntetésre kell számítaniuk. A Szlovéniába tartó kamionok közül csak a szlovén felségjelű járműveket engedik át a hatóságok. A kamionforgalom korlátozása a húsvétot megelőző pénteken, március 21-én is érvényben lesz 14 órától 21 óráig - közölte a rendőrségi ügyeletes.
Rendkívüli mértékben megnőtt a teherforgalom
A távirati irodának adott interjújában Radovan Zerjav azzal indokolta a döntést: az uniós bővítés, különösen Románia és Bulgária csatlakozása miatt rendkívüli mértékben megnőtt az országban a teherforgalom. Eddig csak vasárnaponként és a nemzeti ünnepeken volt érvényben Szlovéniában közlekedési tilalom a nehéz tehergépjárművek számára, a mostani intézkedés szerint azonban minden hétvégére kiterjesztik a korlátozást a Magyarország felől érkező járművekre.
Az Európai Uniós bővítés óta Szlovéniában folyamatosan nő a közúti teherforgalom, különösen az utóbbi időben, Románia és Bulgária 2007-es csatlakozását követően. "Számításaink szerint az V-ös, kelet-nyugati európai korridoron havonta átlagosan 100 ezer kamion közlekedik" - közölte Radovan Zerjav.
A konkrét adatokat elemezve a szlovén közlekedési tárcavezető elmondta: 2004 májusa után az első évben 2,9 százalékkal, a következő évben pedig további 1,2 százalékkal nőtt a járműforgalom az országban. A kamionforgalom ugyanakkor 16,1 százalékkal emelkedett már az első évben, azt követően pedig további 16,3 százalékkal.
A kamionok túlnyomó része tranzitforgalomban közlekedik, ezért is érezhető a jelentős növekedés. Radovan Zerjav szerint az előre megjósolt emelkedés elsősorban az ukrán, az orosz, a bolgár, a szlovák, a magyar, a cseh és a lengyel szállítmányok miatt következett be.
"További forgalombővülésre számítunk a jövőben Szlovéniában, a legutóbbi átfogó felmérés szerint az országon áthaladó teherjárművek száma 2012-ig 75 százalékkal növekedhet". Ha a következő években mégis az eddigi arányban emelkedik a járműforgalom, akkor a növekedés üteme 150 százalékos lehet - véli a szakminiszter.
Az európai gazdasági növekedésnek köszönhető kereslet a közúti szállítás iránt olyan nem kívánt mellékhatásokkal is jár, amelyek Európa nyugati felén - főleg Olaszországban és Németországban - már ismertek. A környezetszennyezés, a közlekedési infrastruktúra romlása mellett a főbb útvonalak mellett élők életkörülményei is elviselhetetlenné váltak - fogalmazott Radovan Zerjav, aki maga a határmenti Lendva (Lendava) környékéről származik.
Az Európai Unió számára is komoly kihívást jelent a tranzitforgalom kezelése, ezért is döntött úgy Szlovénia, hogy az autópályák építésére és a vasúti hálózat korszerűsítésére koncentrál, "ez lehet a megoldás a problémákra".
Arra a kérdésre, hogy milyen ütemű közútfejlesztés indult Szlovéniában, a közlekedési tárca vezetője kifejtette: 1994 óta zajlik egy törvényben is elfogadott úthálózat-fejlesztés. Addig ugyanis nem egészen 200 kilométernyi autópályával rendelkezett az ország, majd az állami tulajdonú útépítő cég, a DARS megalapításával indították el a nemzeti útépítési programot.
A program keretében összesen csaknem 380 kilométernyi autóút, autópálya és más útszakasz megépítését tervezték, évente átlagosan 27 kilométernyi útszakasz átadásával. Idén azonban 102 kilométer hosszúságban készül el négysávos autóút, illetve autópálya - részletezte a szakminiszter.
A nemzeti program keretében az idén már szinte teljesen átadják a forgalomnak a délnyugat-északkeleti sztrádát, amely Kopertől a szlovén-osztrák határig terjed, de leágazásai révén elérik az olasz, a horvát és a magyar határt. Az északnyugat-délkeleti autópálya az osztrák határon lévő Karavanke alagúttól a horvát határig tart.
Rédicsnél a 86-os út, illetve Pincénél az M70-es autóút folytatásaként tavaly óta nagy ütemben. látványosan zajlanak az autópálya- és útépítési munkálatok. A távirati irodának Radovan Zerjav azt mondta: 2013-ra csaknem 540 kilométer autóút és sztráda építését kívánják befejezni.
A szlovén közlekedési miniszter a távirati iroda kérdésére beszámolt a költségekről is. Eszerint egy kilométernyi autóút építése 2,6 millió és 26 millió euró (mintegy 670 millió és 6,7 milliárd forint) közötti összegbe kerül Szlovéniában.
A miniszter kifejtette: természetesen az adott útszakasz tervezési-építési körülményei befolyásolják leginkább a költségeket. A legdrágább útszakasz a Trojane és Blagovica közötti útszakasz, amelynek csaknem 43 százaléka alagútban, 25 százaléka hídon vezet át az egyéb kiegészítő beruházások mellett.
Az autópályák használatáért Szlovéniában a megtett út arányában kell fizetni. Egy kilométerért személyautóra nem egészen 5 eurócentet (mintegy 13 forintot) kell fizetni - válaszolta a szlovén közlekedési tárca vezetője az MTI-nek adott nyilatkozatban.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06