Megint elárasztanak a roncsautók?
Ne örüljünk a regadó csökkentésének?
Áprilistól megnyílik a lehetőség arra, hogy - indokolt esetben - az átlagosnál nagyobb avulást is méltányolják a regisztrációs adó kiszabásánál. A szükséges rendeletek napokon belül elkészülnek - értesült a Világgazdaság.
2008.03.06 11:40VilággazdaságA törvény "felpuhítását" a pénzügyi tárca európai uniós követelménnyel magyarázza, e szerint az adó mértékének tükröznie kell a jármű tényleges értékvesztését. Igaz ugyan, hogy tavaly már az úgynevezett avultatás bevezetésével - a jármű korától függően csökken az adó mértéke - csökkenthették a külföldről behozott használt autó után befizetendő összeget, de ezt nem találta elég rugalmasnak az EU.
Az új szabályozás szerint ha a jármű tulajdonosa úgy ítéli meg, hogy a korához képest rosszabb állapotban van az autója, akkor - okmányokkal felszerelkezve - kérelmezheti az adó egyedi megállapítását. A regisztrációsadó-igazolás kiadására jogosult vám- és pénzügyőrség dönt az ügyben, a szükséges műszaki vizsgálatokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság kijelölt szakszervize végzi el. A kapott eredmények alapján, becsléssel állapítja meg a vámhatóság a kiszabandó adót. Értesülésünk szerint még vita van a hatóságok között arról, hogy valójában hány helyen lenne ildomos az ellenőrzéseket elvégezni. A vámosok hajlanának arra, hogy mindössze egy helyet jelöljenek ki az országban, hogy a visszaéléseket minimálisra lehessen szorítani. Más vélemények szerint azonban regionális központokat kellene kijelölni.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium számításai szerint éves szinten 3,5-5 ezer (napi 15-20) egyedi adómegállapítási kérelemre lehet számítani - legalábbis ez derül ki a közigazgatási egyeztetésre bocsátott munkaanyagból. Szakértői becslések alapján azonban ennél jóval nagyobb lehet a szám, hiszen éppen ez a felpuhítás átrendezheti a piacot, s az új, illetve jó állapotú használt kocsikkal szemben - az alacsonyabb adó reményében - megindulhat a rozoga autók behozatala. Ez viszont az előirányzott regisztrációsadó-bevételeket is negatív irányba mozdíthatja el.
A lap értesülései szerint az ügyeskedők kiszorítására kellemetlen bukkanókat iktattak a szabályozásba. Az ügymenet meglehetősen lassú, többször 15 nap is eltelhet, mielőtt az alacsonyabb adót kiszabják. De mindenképpen ki akarják szűrni, hogy például nincs-e előreállítva a kilométeróra, vagy nem manipuláltak-e a beszerzési számlával. Az előzetes tervek szerint egy-egy ilyen vizsgálat 30 ezer forintba kerül, ezt indokolt esetben a költségvetés állja, ám ha feleslegesen végezték el a speciális ellenőrzést, az ügyfél fizet.
Nem végzik el az egyedi adóelbírálást, ha a jármű idősebb az "avultatási táblázat" utolsó sorában szereplő kornál (ez ma húsz év), és nem lehet a csökkentés mértéke 90 százalékosnál nagyobb.
A macerás eljárástól az is visszarettentheti az autótulajdonosokat, hogy a végén a forgalmi engedélyben az a fiktív életkor szerepel majd, amelynek a jármű az állapota alapján megfelel. Ez nem feltétlenül javítja a későbbi eladási pozíciókat. Sőt, az igen alapos vizsgálat adott esetben arra is rávilágíthat, hogy a gépkocsi alkalmatlan a közúti közlekedésre.
Más véleményen |
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint az Európai Bíróság Magyarországot érintő döntéséből csak az következik, hogy jogorvoslatot kell engedélyezni a vitás ügyekben. Ezt a lehetőséget pedig a ma érvényes szabályozás is tartalmazza. Most viszont szerinte teret nyer a szubjektív elbírálás. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint a környezetvédők nem lelkesednek, hogy megindulhat a roncsautók áradata Magyarország felé. Ezt megfogalmazó kifogásoló levelükre nem kaptak választ a pénzügyi tárcától. Azt szerették volna elérni, hogy a szabály bevezetése előtt készüljenek környezeti hatástanulmányok. |
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06