Nem megy a kisautó
Mercedes-Renault részvénycsere a láthatáron?
A Financial Times jelentése szerint a Daimler és a Renault részvénycseréről tárgyalnak egymással. A kölcsönös tulajdonlás apropója, hogy a Mercedes-nek egyre nagyobb problémát okoz, hogy a kisautó gyártása nem, vagy csak marginálisan nyereséges.
2010.03.16 09:44MTIA tíz éve piacra dobott Smart 3 milliárd euró veszteség felhalmozása után csak most kezd rentábilissá válni, a 4 üléses verzió gyártását azonban be kellett szüntetni. A 2012-től Kecskeméten gyártott A és B osztályú kiskocsik sem érik el a nyereséges előállításhoz szükséges üzemméretet.
A Renault 2009-ben több mint kétszer annyit adott el a Megane-ból, mint a Mercedes 216 000 darabos A és B osztályos eladása volt összesen. Eközben a Volkswagen kenterbe verte a Mercedes-t a Golf-család tavalyi 2,1 milliós értékesítésével. Nem ez az első stratégiai partnerség, ami szóba került a Daimler háza táján – nyilatkozta Préda István, a fúziókat és felvásárlásokat szervező MB Partners vezetője.
Tavaly a Quandts család által irányított BMW is megkörnyékezte a Daimler-t részvénycsere-ajánlatával. A Quandts-ok úgy érezték, hogy idővel esetleg bekebelezhetik fő riválisukat, így Dieter Zetsche Daimler-vezér gyorsan visszautasította a mini fúziót. A francia Renault-t és japán stratégiai partnerét, a Nissant is vezető Carlos Ghosn ajánlatát most komolyabban kell, hogy vegye a Daimler. A franciák sokkal erősebbek a kisautó-gyártásban, ahol a Daimlernek létkérdés, hogy volument növeljen és költséget csökkentsen. A válság és az elmúlt évek olajárrobbanása felgyorsította a takarékos kiskocsik térhódítását, a Renault pedig élen jár az elektromos kisautók fejlesztésében. A francia autógyár pénzügyileg jóval gyengébb a Daimlernél, így a BMW eljegyzési ajánlatával szemben a Renault közeledése nem fenyegető a Mercedes számára.
A tervezett részvénycsere ugyanakkor veszélyeket is rejthet a Daimler számára. Amint azt a 2007-ben válással végződött, költséges és sikertelen Chrysler-házasság is megmutatta, az arisztokratikus Mercedes-nek nem lenne könnyű cégkultúrában közel kerülnie a plebejus francia autógyártóhoz.
Egy ilyen együttműködés az etatista francia politika olyan nem kívánt beavatkozásainak is felületet adhat, mint Sarkozy elnök közelmúltbeli, a Clio-gyártás törökországi kitelepítése elleni fellépése volt – tette hozzá az MB Partners vezérigazgatója.