Sikeres volt a bio-próbarepülés
Levegőben is bevált a biokerozin
Sikeres próbarepülést hajtott végre vasárnap a brit Virgin Atlantic légitársaság egyik Boeing 747-400-as típusú óriásgépe, amelynek egyik hajtóművét hagyományos kerozin és "tiszta" bioüzemanyag keverékével látták el.
2008.02.25 12:30MTIAz újfajta hajtóanyagot titkos recept alapján a Sir Richard Branson nagyvállalkozó vezette Virgin vállalatbirodalom szakértői állították össze, főleg egyszerű kókuszdió és a brazil esőerdőkben honos babassupálma termésének olajából.
A londoni Heathrow repülőtérről felszállt Boeing kísérleti hajtóműve külön tartályból kapta a háromnegyedrészt hagyományos repülőbenzinből, negyedrészt bioüzemanyagból álló keveréket; a General Electric gyártotta motoron egyébként semmiféle változtatást nem hajtottak végre.
Azért választották ezt a négy hajtóműves típust, mert gond esetén a másik három motor nehézség nélkül a levegőben tudja tartani a gépet. A másfél órás repülés után azonban a gép minden technikai probléma nélkül leszállt Amszterdamban.
Környezetvédelmi csoportok a vasárnapi kísérleti repülést "figyelemhajhász mutatványnak" minősítették. Sir Richard ezt a BBC-nek nyilatkozva visszautasította, azokkal az érvekkel együtt, hogy a repülés által okozott környezeti károkat a légiforgalom radikális csökkentésével lehet csak mérsékelni.
A Virgin vállalatcsoport tulajdonosa közölte: a környezetvédőknek "rá kell ébredniük a realitásra ... egyébként is ugyanezek az emberek repülőgéppel utazgatnak nemzetközi környezetvédelmi konferenciákra". Azt azonban a Virgin is elismeri, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásától mentes, tisztán bioüzemanyaggal működő repülőgépekre még hozzávetőleg tíz évet várni kell.
Azokra a felvetésekre, sőt súlyos kritikákra, miszerint a bioüzemanyag termelése az élelmezésre szánt haszonnövényektől veszi el a termőterületet, vagy az esőerdők kiirtásának veszélyével jár, Branson azt mondta: folynak a kutatások új és még újabb bioüzemanyag-források után; a Virgin következő kísérleti repüléséhez például algákból nyert hajtóanyagot fognak használni.
Környezeti szakértők szerint a polgári repülés az üvegházhatást okozó szennyezőanyagok globális kibocsátásának 3 százalékáért felelős, és ez az arány gyorsan növekszik.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06