Nem tetszik a Porschénak a dugódíj
Perelné a Porsche London polgármesterét
Bírósághoz fordul a Porsche luxusautógyár, ha Ken Livingstone londoni polgármester betartja ígéretét és háromszoros dugódíjat vet ki a környezetet leginkább szennyező autókra. Az emelést nemes egyszerűséggel igazságtalannak tartja.
2008.02.20 09:41MTIA német gyártó szerint méltánytalan a napi 25 fontos (8500 forint) behajtási díj és nem csökkenti a környezetszennyezést, a vállalkozásokat pedig elriaszthatja attól, hogy a londoni belvárosba települjenek. "Ez a drasztikus áremelés egyszerűen igazságtalan" - nyilatkozott Andy Goss, a Porsche Cars GB ügyvezető igazgatója.
"A legkülönbözőbb típusokat vezető autósok ezreit fogja aránytalanul sújtani az adó, amelynek nyilvánvalóan igen csekély hatása lesz a széndioxid-kibocsátás alakulására. Az emelés ráadásul az egész városnak árt, mert a sikeres emberek világszerte kétszer is meggondolják majd, hogy Londonba hozzák-e a vállalatukat" - érvelt a brit Porsche képviselet vezetője.
A cég levélben terjeszti kifogásait a polgármester elé, és ha 14 napon belül nem kapnak választ, vagy ha Livingstone nem változtat a terven, akkor bíróságon folytatódik az ügy.
A polgármester a múlt héten jelentette be, hogy ősztől átalakul a belvárosi behajtási rendszer. A kilométerenként 225 gramm vagy ennél is több széndioxidot kibocsátó, illetve a 3000 köbcentis hengerűrtartalomnál nagyobb motorral felszerelt autók után a korábbi 8 helyett 25 fontot kell fizetni október 27-től, a 125 grammnál kevesebbet kibocsátó autókkal viszont ingyen lehetne behajtani a dugódíjövezetbe.
Becslések szerint a bő háromszoros díj az autósok 17 százalékát érintené, és alig 2 százalék mentesülne a fizetés alól. Livingstone elismerte, hogy a légszennyezettséget nemigen fogja mérsékelni az intézkedés, de úgy véli, a gyártókat a környezetbarát modellek felé terelheti és elveheti az autósok kedvét, hogy benzinfaló óriásokkal járjanak a belvárosba. "Minden együttérzésem a skót farmeré, aki csak négykerék-meghajtású terepjáróval tud felmenni a hegyre, de egyáltalán nem igazolja semmi az ilyen szennyező autók használatát London közepén" - mondta a polgármester.
A dugódíjreformtól a városvezetés évi 30 millió - 50 millió font bevételt remél, amit a párizsi minta alapján egy automata belvárosi kerékpárkölcsönző rendszer kiépítésére fordítanának (a francia fővárosban tavaly nyár elején tízezer bérbiciklit helyeztek üzembe).
Környezetvédő szervezetek felháborodással fogadták a Porsche bejelentését, és még keményebb fellépést sürgetnek a városházától. "A Porsche jobban tenné, ha az energiáit újgenerációs, környezetbarát modellek fejlesztésére fordítaná" - nyilatkozott a Tony Jupiter, a Friends of Earth (FoE) vezetője. "A Porsche tevékenysége a rendkívül szennyező autók gyártására és népszerűsítésére épül, és az összes többi német autógyárral együtt kétségbeesetten próbálja gátolni a határozott intézkedéseket, amelyek azt szolgálják, hogy az iparág kevésbé fokozza a klímaváltozást."
A FoE számításai szerint a Porsche 46 modelljéből 44-et érintené a 25 fontos díj. A legszennyezőbb Porsche, a Cayenne Turbo S típusú terepjáró kilométerenként 378 gramm széngázt bocsát ki, háromszor annyit, mint az üzemanyagot a leghatékonyabban felhasználó kocsik.
Május elsején polgármestert választanak Londonban. Ken Livingstone újrázni szeretne, programjának egyik központi eleme a környezetvédelem. "A jogi lépésekkel fenyegető Porsche kétszeres támadást indított a londoniak ellen" - mondta Livingstone szóvivője. "Először is meg akarja fosztani az itt élőket a demokratikus joguktól, hogy május elsején eldöntsék, akarnak-e benzinfaló óriásokat a város útjain, ahol semmi szükség rájuk. Másodszor pedig egy törpe minoritás túlzott mértékű szennyezését akarja ráerőltetni az egész közösségre. Senki sem hányhatja a szemetét az utcára, a Porsche sem erőltetheti a benzinfalóit a londoniakra, akik ezt nem akarják" - nyilatkozott a szóvivő.