Jobb későn, mint soha

Ford Kuga: Minden ésszerűségnek ellent mond!

Minden ésszerű elvnek ellent mond a Kuga turbós benzines megoldása, mégis imádtam, és ezzel mindenki így volt, aki csak beleült.

2009.09.29 09:54autolabor.hu

Furcsamód alakul a hazai utcakép az autók szempontjából. Az SUV-k berobbanása óta a szegmens az olcsóbb árkategóriát is meghódította, így jöttek létre a crossoverek: a városi terepjárózás a RAV4 és a Qashqai óta a szélesebb tömegek számára is elérhető. A Ford meglehetősen későn eszmélt, a Kuga az évtized vége felé jelent meg, akkor, amikor a fentebb említett két típus mellett már Tiguan, Antara vagy Sportage nevű crossoverek is kaphatók voltak szerte az országban.

A Ford márkanév persze önmagában is csábító lehet (a Mondeo és a Focus kategóriájuk talán legjobb autói), ám a Kuga nem csak a márkajelzésével próbált kitűnni a tömegből. A tesztelésre kapott Titanium (azaz magasabb) felszereltségű modellhez 2.5 literes turbós benzines motort illesztettek a gyárban, intelligens összkerékhajtással és nem kevesebb, mint 200 lóerővel.

Ez azért sokat mondó adat, de ennyire ne szaladjunk előre, érdemes előbb körbejárni az autót. Nyilván mocskosul elfogult vagyok, hiszen a Ford történetének egyik legcsúnyább autójával, egy első generációs (de legalább dupla lámpás!) Ford Sierrával közlekedek, így már egy béka Scorpio is tetszik, nem beszélve a Ford legújabb modelljeiről.

A Focus csak egyszerűen rendben van, a Mondeo kifejezetten tetszik, a Fiesta külsejéről 30 percig tudok levegővétel nélkül beszélni, és még a Ka is jól néz ki, igaz, nem jobban, mint ikertestvére, a Fiat 500.

A Ford márkanév persze önmagában is csábító lehet (a Mondeo és a Focus kategóriájuk talán legjobb autói), ám a Kuga nem csak a márkajelzésével próbált kitűnni a tömegből.

A tesztelésre kapott Titanium (azaz magasabb) felszereltségű modellhez 2.5 literes turbós benzines motort illesztettek a gyárban, intelligens összkerékhajtással és nem kevesebb, mint 200 lóerővel. Ez azért sokat mondó adat, de ennyire ne szaladjunk előre, érdemes előbb körbejárni az autót.

Nyilván mocskosul elfogult vagyok, hiszen a Ford történetének egyik legcsúnyább autójával, egy első generációs (de legalább dupla lámpás!) Ford Sierrával közlekedek, így már egy béka Scorpio is tetszik, nem beszélve a Ford legújabb modelljeiről. A Focus csak egyszerűen rendben van, a Mondeo kifejezetten tetszik, a Fiesta külsejéről 30 percig tudok levegővétel nélkül beszélni, és még a Ka is jól néz ki, igaz, nem jobban, mint ikertestvére, a Fiat 500. És akkor itt van a Kuga. Ráadásul fehérben, ami nálam „alapszín” egy autónak. A fekete unalmas és elnyeli a formát.

A metálszürkét elnyeli a köd, és amúgy is, egy autónak legyen színe, ne a nyers alumíniumot polírozzák fel, ha kérhetjük. Az extrém színek (mint például a tesztelt Fiesta bordója, vagy a Citroen C4 Picasso kékje, stb.) jól állhatnak, de nem mindig passzolnak egy adott autó külsejéhez. A fehér viszont mindig bejön. Bejött a Honda Civicnek, bejött gyakorlatilag mindennek, amit lefújtak vele. Bár egy terepjárót fehérre fényezni nem feltétlen autómosó-barát megoldás, a Kugáról félszeg mosollyal az arca alatt mindenki tudja, hogy nem terepjáró.

Lassan már a Ford szerint sem, egyébként. Megnőtt Focus, biztonságosabb vezetési pozíció, nagy kerekek, nagyobb felület, nagyobb tér a dizájnereknek, tiszteletet parancsoló méretek – ennyi és nem több a crossover-életérzés. Kis túlzással „európai big footnak” tekinthetjük ezeket a vadakat, mert belül csak kicsivel nagyobb a tér, mint egy középkategóriás autóban, a felfújt lufi csak kívülről tűnik nagynak.

Ezt használja ki egyébként a Toyota Urban Cruiser is, amelyről hamarosan ugyanezeken a hasábokon olvashatnak: egy kikockásított Yaris, ami mindjárt kamionnak néz ki. Optikai csalódás, kérem, de az ember már csak olyan, hogy szeret optikailag csalódni. Szeretjük a sminket a csajokon, az olyan ruhát, ami úgy takar, hogy közben többet mutat, mint ami alatta van, szeretjük elhinni, hogy valami akciós, hát miért ne szeretnénk elhinni, hogy a crossoverünk egy nagy autó.

És ha szeretnénk elhinni, akkor vajh’ miért ne hitetné el velünk a Ford is ugyanezt. Magunknak alkottuk azt a világot, ahol a crossovereknek létjogosultságuk van... Az viszont igaz, hogy az olyan autók nélkül, mint amilyen a Kuga, unalmasabb és szürkébb lenne az autós világ. Mert a Kuga elképesztően néz ki.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.