A franciák Smart-ja
Gyufásdoboz: Íme a Peugeot BB1!
Egyre nő a városi forgalom. Mindenki szeretne időt megtakarítani, a környezet védelme viszont fontosabb, mint bármikor korábban volt. A tervezők pedig újabb és újabb nagyszerűbb ötleteket eszelnek ki, a holnap megoldásait keresve.
2009.09.24 18:14autoblog.huMindezek jegyében fejlesztette ki a Peugeot a BB1 miniautót, amely még a Toyota iQ-nál is rövidebb. A 2,5 méter hosszú apróság igazi szenzációként négyszemélyes és természetesen elektromos meghajtású. Igencsak mozgékony, fordulóköre 3,5 méter (!), villanymotorjait pedig a hátsó kerekekbe építették.
A Peugeot még nem árulta el, pontosan mik a szándékai a zseniális városi minivel. Mégis hogyan lehetséges négy embert beültetni egy 2,5 méter hosszú autóba ? A titok nyitja abban áll, hogy az utastér elrendezése a kétkerekűekét követi, a vezető pedig újszerű, a szokottnál függőlegesebb pozícióból uralja járművét. Ezt főképp azáltal érték el, hogy nincsenek pedálok. A hátsó utas tandem-helyzetben ül a vezető mögött, a jobb oldalon pedig hasonló a helyzet. Bejutni az újszerű mechanizmusú ajtón keresztül lehet, a csomagtartó pedig hátfalajtón keresztül hozzáférhető.
A belső tér átrendezhető: négy utas mellett 160 liternyi poggyásztér marad, amely 885 liternyire nő, ha csak a vezető utazik. A nyitott és a nagy ablakok jóvoltából világos BB1 interaktív technikák sorát vonultatja fel.
A színes képernyő és az audiorendszer okostelefon funkciókat valósít meg: egyszerre telefon, navigátor, internet-hozzáférés, rádió, MP3...
Csak be kell dugni a kábelt az USB csatlakozóba, illetve ha kell, a 12 voltos aljzatba. A visszapillantó kamera fölöslegessé teszi a tükröket, ezáltal nem olyan széles a jármű és javul a légellenállása.

A BB1 elektromos hajtóműve iránymutatóan újszerű. A villanymotorok a hátsó kerekekben vannak, a konstrukció a Michelin részvételével született. Ez az eredeti megoldás maximális belső teret eredményez.
Az ötlet a quadoktól származik, a csúcsteljesítmény 20 LE - azaz motoronként 10. Városi közlekedésre kedvező a súly és a teljesítmény aránya, 0-ról 30 km/órára 2,8 másodperc alatt gyorsul a BB1, 30-ról 60 km/órára pedig 4 másodperc alatt jut fel.
Az erős lítiumion akkumulátor 120 kilométeres hatótávolságot ad. Két „csomagban", a hátsó ülések alatt helyezkedik el, így nem vesz el semmit az utas-, illetve a csomagtérből. Továbbá, mivel a két tengely között található, középen összpontosul a súly, aminek stabilizáló hatása van, különösen fékezéskor.
A Peugeot mérnökei teljesen újragondolták a járműtervezést. A BB1 csővázát például a Peugeot Motorcycles konstruálta. Szerkezeti egységei viszont teljesen normálisak: elektromos szervokormány, kettős keresztlengőkaros első és hátsó futómű, rugó-lengéscsillapító egységek.
A felépítmény könnyű szénszálas szerkezetű, a BB1 súlya így akkumulátorokkal együtt nem haladja meg a 600 kilogrammot.
Álló helyzetben a tetőn elhelyezett napelemek tartják működésben a szellőzést: friss levegő jut az utastérbe, mégpedig úgy, hogy az aktívszenes finomszűrő előzőleg kiválasztja belőle a pollent és az egyéb szennyező anyagokat.
A BB1 élvonalbeli technikát képviselő napelemei flexibilisek, ezért domború felületen is használhatók, mint a BB1 dupla buborék teteje, és megfogják a beeső fényenergia 16 százalékát. Ez sokkal jobb, mint az eddigi rendszerek teljesítménye. Ezek látják el a jármű néhány elektromos berendezését is.