Több mint 90 százalékban külföldi kocsit vettek
Szlovákia nagyot bukott a roncsprémiummal
A szlovák államkasszából kifizetett roncsprémium több mint 90 százalékát a lakosság külföldi gyártmányú személygépkocsik megvásárlására fordította - derült ki abból az elemzésből, amelyet a szlovák gazdasági tárca hozott nyilvánosságra kedden.
2009.08.26 08:53MTILubomír Jahnátek, szlovák ipari miniszter Pozsonyban újságíróknak nyilatkozva elmondta: a roncsprémium két hullámában a szlovák állam összesen 55,3 millió eurót fizetett ki, amellyel 44 200 személygépkocsi vásárlását támogatta. "Az intézkedés nagyon sikeresnek minősíthető" - jelentette ki a miniszter. A tárca kimutatása szerint ebből július végéig már 36,6 ezer gépkocsit megvettek, illetve megrendeltek az állampolgárok. A roncsprémiumot a szabályok szerint az év végéig lehet érvényesíteni. "A már eladott, illetve megrendelt gépkocsik 9,19 százalékát - tehát 2654 darabot - gyártották Szlovákiában. Ennek legnagyobb részét - 1712 autó - a zsolnai Kia autógyár termékei teszik ki" - mutatott rá a tárcavezető.
A második legnépszerűbb márka a Peugeot volt, 800 eladott gépkocsival. A roncsprémium támogatásával megvett autók átlagos ára 10 500 euró volt. A szlovákiai autógyártók nyilatkozataik szerint pozitívnak tekintik a roncsprémium bevezetését, és elégedettek az eredménnyel is. A szlovák ipari minisztérium arra számít, hogy a Szlovákiában gyártott autók aránya a roncsprémiumos autókon az év végéig legalább 10 százalékra emelkedik.
A szlovákiai ellenzék ugyanakkor bírálja azt a tényt, hogy az eladott gépkocsik között alig tíz százalék a hazai gyártmányú kocsik aránya. A szlovák állam bevételei a roncsprémium következtében az idén 12,3 milliót eurót tesznek ki. Ugyanakkor a jövő évben 22,6 millió euróval csökkennek az adóbevételek - áll továbbá a tárca elemzésében. A miniszter ugyanakkor közölte: a roncsprémium harmadik hullámát egyelőre nem tervezik.