Továbbra is a VW Európa legkelendőbb márkája
A kisautók vezethetik ki az autóipart a válságból
A JATO Dynamics új autó eladási jelentése szerint a Volkswagen Golf eladási listavezető pozíciója töretlen, mindannak ellenére, hogy a kisautók szegmense egyre nagyobb teret hódít az újjáéledő európai új autó arénában.
2009.08.19 11:49ma.huÖtödik hónapja tartja vezető pozícióját a Volkswagen Golf, méghozzá úgy, hogy ismét sikerült túlszárnyalnia tavaly ilyenkori eladásait, 15.5%-kal az év első hét hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest, 26.9%-kal pedig 2008 júliusához viszonyítva, bár előnye a konkurensekkel szemben csökkent a 2008-as számokhoz képest.
Tovább növelte eladásait európaszerte az új Ford Fiesta, 37.1%-kal az év első hét hónapjában, valamint egy figyelemreméltó 55.9%-kal júliusban 2008 júliusához képest. A német, olasz és brit roncsprogramok nagyot lendítettek a Fiesta sikerén, ám a francia top 10-es listába is sikerült beküzdenie magát egyedüli idegenlégiósként, csak franciákkal körülvéve. A Fiesta-t a Fiat Panda követi (+32.6% az év első 7 hónapjában, és +47% júliusban), míg a Punto a +2.5%-os első hét hónapban-, valamint +38%-os júliusban produkált eladási növekedésével hozta egyensúlyba a hazai olasz piacot is.
Igazából az össz-európai júliusi piacnövekedés (+3.3%) nagymértékben köszönhető az egyre nagyobb teret hódító kisautó szegmens erősödésének, míg az éves szinten elszenvedett lemaradás lassú felzárkóztatása (-8.5% 2008-hoz képest) is nagymértékben nekik köszönhető. Az elmúlt évek top 10-es listáival ellentétben a mostani sikerautók mind B és C szegmens modellek (kis- és alsó-középkategória).
A kormányok által támogatott kedvezményprogramok szintén látványosan befolyásolják a piacok teljesítményét. Jól bizonyítja ezt az LPG és CNG üzemű autók példája, melyek eladásai több mint duplájára emelkedtek a tavalyi év azonos időszakához képest. Egyértelműen az olaszok járnak élen az ECO üzemanyagok terén, míg a franciáknál az LPG-, a svédeknél és a németeknél pedig a CNG hódít.
Eközben az eladott dízel autók aránya 50% alá esett 2007 május óta először, ugyanis a nagy, dízelüzemű autók iránt európaszerte láthatóan csökkent a kereslet. “A várva-várt “alagút vége” már látszik a kis autók piacán, mely szegmens egyébként a legszerencsésebb kedvezményezettje az európa-szerte oly sokat emlegetett és időnként ellentmondásos roncsprogramoknak.
A szegmens erősödését a válság is megsegítette, ugyanis az európai autóvásárló nem nyújtózott tovább, mint ameddig a takarója ért. Hogy a jövőben ez a trend folytatódik-e, ez most még nehezen megjósolható”, mondja David di Girolamo, a JATO Consult vezetője.
Márkák teljesítménye
Továbbra is a Volkswagen Európa sikermárkája. A tavalyi év első hét hónapjához képest egy szerény 0.9%-os növekedést is képest volt produkálni márkaszinten. Szorosan a VW nyomában van a Ford, harmadik pedig az Opel, mind havi szinten, mind pedig az év első hét hónapjának számait tekintve. A Fiat szépen kamatoztatott a különböző kedvezmény programokból, ezzel sikerült kivívnia magának a negyedik helyet az idei év első hét hónapjában.
Országos bontás
Az éves szinten még mindig csökkenést mutató össz-európai számok mögött érdemes megvizsgálni a roncsprogramok eltérő hatásait az egyes piacokra. Az európai Nagy Ötök (Nagy-Britannia, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) közül csak a franciáknak és a németeknek sikerült kikerülni a piros zónából, az utóbbinak egy figyelemreméltó 26.6%-os eladási növekedéssel éves szinten.
A júliusi eladási eredmények alapján már láthatók a piacerősödés jelei Ausztriában, Olaszországban, Nagy-Britanniában, Lengyelországban és Szlovákiában is - ha a 2008-as számokhoz hasonlítjuk az idei júliust, azonban az erősödő tendenciának tartósnak is kell bizonyulnia, hogy ezen piacok is visszatérjenek a hosszútávú fejlődés útjára.