Szívdobogtató autó - 2+2 üléses kupé
Egy igazi különlegesség - Peugeot RCZ
Több, mint megvalósult koncepcióautó: az RCZ új fejezetet nyit a PEUGEOT "életstílus-autóinak" történetében. Kifejező és újszerű formája, hatékony és környezetkímélő motorjai és az inspiráló vezetőhely olyan jövő képét vetíti előre a márkánál, amely minden eddiginél izgalmasabb.
2009.08.18 15:36ma.huFormatervezőinek és mérnökeinek szenvedélyéből ösztönzést merítve a Peugeot folytonosan törekszik, hogy minden egyes legyártott autójában testet öltsenek márkaértékei. Egyszer-egyszer azonban, a korlátozásoktól megszabadulva, és az alkotóerő által tüzelve, merészen lép új területre, és csakugyan kivételes „életstílus-járművekkel” jelentkezik. Szívdobogtató autók ezek, kiváltják az autórajongók csodálatát, és büszkeséggel töltik el alkotóikat.
A nemzetközi autószalonokon kiállított néhány koncepcióautó jó példa erre – némelyikük vonzereje oly nagy, hogy minden akadályt leküzdve akarjuk kivinni őket a közútra. 2007 szeptemberében, a Frankfurti Autószalonon, a Peugeot bemutatott egy stílustanulmányt, amely senkit sem hagyott hidegen: ez volt a 308 RCZ. Az autó kereskedelmi forgalomba hozásának gondolata gyorsan valósággá vált.
Ám sorozatgyártmány készítése egy koncepcióból valódi elhatározottságot, vagányságot és újító szellemet kíván… de hát épp e tulajdonságokról híres az oroszlán-emblémás márka! Művészek és konstruktőrök fogtak össze, hogy mindent megadjon az új típus, amit a kiállítási darab ígért.
A fő cél persze az volt, hogy – a gyártással és az értékesítéssel kapcsolatos jelentős akadályokat legyőzve – megőrizzék a koncepció stilisztikai értékeit, de azért voltak további kihívások is. Merész célokat tűztek maguk elé a vezethetőség és a gyártási minőség terén, hogy erős és összetéveszthetetlen identitást adjanak az autónak. Ennélfogva úgy tervezték meg ezt a 2+2 üléses kupét, hogy exkluzív jármű legyen, egy különlegesség, az érzelmek kohója, a modern és különösen igényes embernek való, aki pontosan tudja, mi is a vezetés élvezete.
Neve, az RCZ, különleges és egyedi helyzetét jelképezi a PEUGEOT választékon belül, hiszen ez az első személyautója, amelynek típusjelzésében nem szerepel a középső „nulla” vagy „dupla nulla”. Az RCZ felmutatja a PEUGEOT értékek összességét, azokét az értékekét, amelyek sohasem változnak, mégis mindig korszerűek, mert az idő múlásával örökösen megújulnak. Az autóvezetés legtisztább élvezetére tervezett RCZ dinamikus (csúcsmotorja az 1.6-os THP 147 kW/200 LE), élénken reagál, és a teljesítmény, illetve a környezetkímélet újszerű ötvözetét kínálja.
A kis súlynak, a csiszolt áramvonalazásnak és a modern motortechnikának köszönhetően a belépő modell CO2-emissziója csupán 139 g/km. E gondolkodás kiterjesztése a HYbrid4 technikával ellátott RCZ, amelyről a Frankfurti Autószalonon hullik le a lepel. Alapja ugyanaz a hajtómű, mint a 2011 tavaszától kapható 3008 HYbrid4 modellé: 2.0 literes HDi FAP (120 kW; 163 LE) elöl, illetve villanymotor (27 kW; 37 LE) hátul. Az emisszió csupán 95 g/km CO2, méghozzá 147 kW (200 LE) összteljesítménnyel és összkerékhajtással.
Nyilvánvaló a Peugeot szándéka, hogy választékának különféle járműveiben akarja kínálni ezt a technikát, például crossoverekben, kupékban is. A padlóváz eltérő lehet, a lényeg viszont hasonló: a vezetés megújuló élvezete.

Abból a szempontból is nagy erőpróba volt a projekt, hogy nagyon rövid idő alatt kellett megvalósítani az új autót. Ezért az a döntés született, hogy az exkluzív járművek kis sorozatú gyártására szakosodott "Magna Steyr" üzemet bízzák meg, az ausztriai Grazban. Így sikerült elérni, hogy az alig két éve koncepcióautóként bemutatott RCZ mára végleges formájában jelenhet meg a közönség előtt, a 63. Frankfurti Autószalon alkalmával. Az értékesítést, nem sokat aggályoskodva a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági környezet miatt, 2010 tavaszán kezdik.
Lelkesítő stílus
A szoborszerű, dinamikus és elegáns RCZ újszerű harmóniában mutatja fel egy kompakt és eredeti, lépcsőshátú kupé vibráló arányait. A tető és a hátsó szélvédő “dupla buborékja” nemcsak figyelemre méltó műszaki megoldás, hanem formai jellemzője is egy autónak, amelyen valamennyi részlet a minőség és a kifejező erő lenyűgöző érzetét kelti. Két alumínium tetőív teremti meg a szélvédő, a fekete tető és a sötétített hátsó szélvédő látványának folytonosságát.
Oldalról e sajátos profil eredeti módon kapcsolja össze az autó elejének mokány alakját a hátsó rész kecsesen hajló vonalaival. A front macskaszerű látványa, amely a márka egyik jellegzetessége, a sárvédők lágy íve, a kerekek nagy átmérője a spoiler és a rubinszerűen csillogó fénydiódás hátsó lámpa nagyszerűen kombinálja az érzékiséget és az erőt, a technikát és a különlegességet.
Végül, az autó arányai (1.36 m magas) és a karosszéria nemes formái, a tető dupla buborékjával együtt, nagyszerűen áramvonalasak. Hozzájárul az aerodinamikai hatékonysághoz az aktív hátsó spoiler is, amely a menetsebességtől függően kétféle magasságba emelkedik ki, eszményi egyensúlyt teremtve a stabilitás és a fogyasztás között.
Lelkesítő enteriőr
A RCZ utasterének kifinomultan elitista környezete az autósport világának hangulatát idézi. Az ergonómikus vezetőhely ideális az autó kiváló útfogásának kihasználására: az integrált fejtámlás első kagylóülések úgy passzolnak, mint egy jó öltöny, és a kezelőszervek éppen kézre állnak. A műszerfal folytonos, lendületes vonalai ugyanazt a stílust követik, amely annyi elismerést nyert a márka legutóbbi modelljein, és amely pompásan illik e kupé összetéveszthetetlen világához.
A kiváló minőségű anyagok és az elegáns forma kifinomult összhatást adnak. A vezető közvetlen látóterében, a műszerfal közepén elhelyezett órára rímelve, krómkeret szegélyezi a fotómaratásos eljárással készült, hátulról megvilágított műszer-számlapokat. Az egész műszerfalat újszerű, puha tapintású, nagyon „high-tech” és elegáns anyag burkolja. Több különféle szín mellett teljes bőrborítást is rendelhet a vevő, vastag, gusztusos, finomszemcsés, nappa bőrből.
Az utastér eleganciáját magas műszaki színvonalú felszerelés fokozza, például új WIP Com 3D multimédia-rendszer, JBL™ Hi-Fi készülék, USB csatlakozó valamennyi változatban stb. Az egész nagymértékben variálható is, hogy megfeleljen mindenféle élethelyzetre. Hétvégi programhoz jól jön például a 384 literes csomagtartó (VDA-szabvány szerint mérve 321 dm3), rakodó rekesszel a padlója alatt.
Tovább növeli a rakodóteret a két lehajtható hátsó üléstámla, amelyekkel 760 literesre (639 dm3 VDA) növelhető a térfogat. Végül van az autóban két alkalmi ülés, szépen kiformálva, teljes mértékben használható méretekkel, és a dupla tetőbuborék jóvoltából a második sorban is megfelelő fejmagassággal. Egymásra talált a jó megjelenés a célszerűséggel…
Lelkesítő technika
2010-ben háromféle motor találja meg helyét az RCZ nagy alumínium gépteteje alatt. A szó mindenféle értelmében nagyteljesítményű motorok ezek: bőséges teljesítményt és nyomatékot fejtenek ki, csekély fogyasztással és CO2-emisszióval – megfelelnek az Euro 5 standardnak. A környezet védelme elsődleges fontosságú fejlesztési cél volt, a modern és felelősségtudatos hozzáálláshoz illően. 1.6 literes THP 147 kW (200 LE) BVM6 – Ez a vadonatúj motor (2010 nyarán jelenik meg) teljesen kiaknázza a futómű potenciálját.
Nyomatéka 255 Nm 1700/percnél (túltöltéssel 275), teljesítménye 147 kW 5800-nál, dinamikusan gyorsít (80-ról 120-ra ötödikben 6.5 másodperc; 0-ról 100-ra 7.6 másodperc), míg a kombinált ciklus szerinti fogyasztás nem lépi túl a 7.1 litert (165 g/km alatti CO2). Ennek elérése érdekében minden korszerű megoldást kombináltak a négyhengeres motorban: kettős beömlésű turbófeltöltő gondoskodik nagy csúcsteljesítményről és alacsony fordulatszámon is azonnali erőkifejtésről, míg a fogyasztást és az emissziót közvetlen benzinbefecskendezés, változó szelepemelés, valamint a szívó- és a kipufogó vezértengely változó szögállása (VTi technika) mérsékli.
Az akusztikusok optimalizálták a gyorsításkor hallható motorhangot is. A Sound System technika a motor fordulatszámától függően szól: akárcsak egy hangszerben, rezgő membrán hozza létre a megfelelő fekvésű hangot, amelyet hangcsatorna erősít fel. A hangszint hosszú úton is állandó marad. 1.6 literes THP 115 kW (156 LE) BVM6 vagy BVA6 – Ez a közvetlen benzinbefecskendezéses turbómotor elismerésre méltó szintézis teremt a teljesítmény (240 Nm 1400/perctől és 115 kW 5800-nál), illetve a fogyasztás (6.9 liter/100 km; 159 g/km CO2 manuális váltóval) között. Ez is 2010 nyarától lesz kapható, az új hatfokozatú robotváltóval együtt. 2.0 literes HDi FAP 120 kW (163 LE) BVM6 – Ez az 1997 köbcentis motor, 120 kilowattot fejt ki 3750/percnél, tekintélyt parancsoló nyomatéka pedig 340 Nm, 2000-nél.
Új generációs ECCS (Extreme Conventional Combustion System) égéskamra, változó geometriájú, kis tehetetlenségű turbófeltöltő, 2000 bar nyomású befecskendező szivattyú és nyolcfuratos porlasztók jellemzik. Jól kiaknázza a futómű képességeit, ugyanakkor csak 5.4 litert fogyaszt, CO2-emissziója 139 g/km.
Lelkesítő dinamika
Itt jut igazán érvényre az a szenvedély, amellyel a Peugeot útjára bocsátja autóit! A márka vezethetőségi és útfogási tudására építő RCZ új magasságokra emeli a vezetés élvezetét. Az RCZ alapvetően azokat a hatékony futóműveket használja fel, amelyeket az egyéb (kettes padlóvázú” modelljeihez fejlesztett ki a márka (MacPherson első-, és torziós hátsó híd).
A szabad magasságot, illetve a súlypont magasságát 20, illetve 40 milliméterrel lejjebb vitték a lejtőshátú 308-hoz képest, ezenkívül az RCZ szélesebb (+ 30 mm), és nagyobb az első és a hátsó nyomtávja (+ 54 és + 72 mm). A rugókat és a lengéscsillapítókat ennek megfelelően módosították, úgyhogy a szélesebb gumiknak is köszönhetően (18’’ vagy 19’’), a legmagasabb színvonalú útfogás az eredmény.
A THP 147kW (200 LE) motorral felszerelt változat első futóművében különleges alsó stabilizátor teszi még élénkebbé és agilisabbá az autót, megőrizve a kimagasló hatékonyságot. A hidraulikus szervokormány nagyon precíz, és nagyszerű visszajelzést ad. Az erős, hosszú igénybevételt is jól bíró fékrendszer hűtött első tárcsáinak átmérője 302, vastagsága 26 mm (340x30 mm az 1.6 THP 147 kW 200 LE motorral). A hátsó tárcsák mérete egységesen 290x12 mm. Meredek emelkedőn a dombsegéd könnyíti meg az elindulást. Ez a funkció alapból hozzá tartozik az ESP-hez, amely, az automatikus váltóműves típusokat leszámítva, magában foglalja a havas kipörgésgátlót (az első kerekek külön-külön alkalmazkodnak az útfelület síkosságához).
Persze nem hiányzik a dinamikus stabilizáló (DSC), az elektronikus fékerő-elosztás (EBFD) és a vészfék-asszisztens sem (EBA). A DSC, az ASR és az EBA funkciók egyidejűleg kikapcsolhatók (ESP off), úgyhogy a tapasztalt és rátermett autós teljes mértékben kiaknázhatja a kocsiban rejlő lehetőségeket.
Lelkesítő választék
Az autó exkluzív jellegének megfelelően minden vásárló egyedivé teheti, személyre szabhatja a kocsiját. Van valódi karbon-tető, fekete króm vagy homokszínű tetőív, sokféle felületű (matt fekete, fényes fekete, sötétszürke, gyémánt) 18 és 19 colos könnyűfém kerék (matt fekete, sötétszürke, gyémánt), néhány feketére fényezett elem az autó elejére, karbon tükörház és karosszéria-dekoráció, valamint sok egyéb. Ezeket egyenként vagy csomagokban lehet megrendelni, együtt az autóval.
Maximális biztonság
A kiváló útfogásból adódó primer biztonság mellett elsőrangú az optimális szerkezeti felépítésre és a hatásos visszatartó berendezésekre épülő szekunder biztonság is. Az aktív motorháztető pirotechnikai töltet hatására ugrik fel gyalogos elütésekor, ezáltal csökkentve a baleset áldozatának sérüléseit. Ami a tercier biztonságot illeti, a Peugeot 2010-ben, külön költség nélkül vezet be az RCZ család egészében – világújdonságként – egy sor segítségkérő szolgáltatást, amelyek között szerepel a Peugeot Assistance és a Peugeot Emergency.
Az utóbbi, amely 2003-ben indult a Peugeot telematikai rendszerrel, már több mint háromezer embernek segített a balesetet szenvedett kocsi helyének megállapításában és a megfelelő mentőszolgálat riasztásában. Az RCZ semélyre szabási filozófiájának jegyében a nyolc európai országban rendelkezésre álló szolgáltatások ingyen, korlátlan ideig állnak rendelkezésre, mégpedig nemcsak a WIP Com 3D-vel felszerelt járműveken, hanem a WIP Sound esetén is, a „lokális kommunikációs egység” jóvoltából.