A lengéscsillapítók mozgását hasznosítanák
Új találmány: energiát termelő kátyúk
Az új találmányok felfedezését kiemelten segítő massachusettsi műszaki egyetem öt hallgatója olyan áramtermelő szerkezetet szabadalmaztatott, amely a göröngyös úton haladó járművek billegését fékező lengéscsillapítók mozgását hasznosítva állít elő energiát.
2009.06.19 10:38MTIJelenleg a rossz, kiépítetlen vagy kátyússá vált utakon haladó autók himbálózását a tengelyek és az alváz, illetve a kocsiszekrény közé szerelt lengéscsillapítók mérséklik. A legelterjedtebb a hidraulikus változat. Abban a jármű bólintó-billegő mozgásakor dugattyú mozog fel-le egy hengerben; a dugattyú "ingázását" a henger fölé töltött hidraulikus folyadék fékezi. Ha a dugattyú felfelé mozog (amikor a kocsitest lefelé billen), beleütközik az összenyomhatatlan folyadékba, amelyet maga előtt kis nyílásokon át kiszorít egy kitérő csőrendszerbe.
A szűk résekben lelassuló folyadékáramlás fékezi a jármű billegését és a rugók megterhelését. Amikor viszont az autó a kátyún áthaladva megemelkedik, a kitérő csőrendszerből a folyadék visszaáramlik a hengerbe, a keskeny nyílások miatt szintén csak fokozatosan. Közben a lefelé haladó dugattyú felett vákuum keletkezik, és amiatt fékeződik a jármű hirtelen felemelkedése. Shakeel Avadhany, Zack Anderson, Ryan Bavetta, Zack Jackowski és Vladimir Tarasov MIT mérnök-hallgatók 2007-ben egy diákbulin nagy hangon tett ígéretük nyomán vágtak bele ötletük megvalósításába.
A GenShocknak (generáló lengésnek) elnevezett szerkezetük lényege, hogy a lengéscsillapító dugattyújának felfelé mozgása közben a hengerből kipréselt hidraulikus folyadékot nem kitérő csatornába vezetik, hanem először egy kis forgólapátos hidromotorba (vízi turbinácskába). Annak tengelyéhez apró elektromos áramfejlesztőt, generátort csatlakoztattak, amely a generált áramot a jármű akkumulátorába tölti. Amikor a dugattyú ellenkező irányba mozog, a hidromotor nem forog, hanem visszaengedi a folyadékot a hengerbe.
A prototípus sikeres kipróbálása után a mérnökhallgatók Levant Power néven vállalatot alapítottak, amiről a MIT Quarterly egyetemi folyóirat licencrovata adott hírt, beszámolva egyszersmind magának a találmánynak a történetéről is. Egyik tanáruk felhívta a katonai terepjárókat gyártó AM General cég vezetője, Paul J. Kern figyelmét a GenShockra; a találmányban fantáziát látó vállalat egy Hummer H1 terepjárót küldött a feltalálóknak, hogy azon próbálják ki a szerkezetet.
A járművet terepen tesztelték, és annak során a kerekek mellé szerelt négy GenShock folyamatosan 800 watt árammal töltötte a Hummer akkumulátorát. A feltalálók most már azon dolgoznak, hogy az újabb, Humvee típusú terepjárók számára minél kisebb és olcsóbb, a jármű élettartamáig kitartó GenShockot fejlesszenek ki, amely a terepjáró akkumulátorának töltéséhez tíz százalékkal járul hozzá. Ez közvetve 5-6 százalékos üzemanyagfogyasztás-csökkentést eredményezne.
A közben a vizsgáikat is letett fiatal mérnökök a hadsereg Tankfejlesztő Központjával is felvették a kapcsolatot, mi több, megkereste őket a nagy teherjárműveket gyártó Mack and Navistar cég is. Bár a jól kiépített utakon haladó nagy polgári járművek lengéscsillapítói kevesebbet mozognak, ám a kamionok hatalmas fogyasztása mellett már néhány százalékos üzemanyag-megtakarítás is jelentős.
Minden remény meg van rá, hogy a lengéscsillapítós generátor bekerül a hegyvidéki trolik fékezésekor lendkerekes gyorsítót működtető vagy a villamosokat rekuperációval fékező - legújabban pedig már a Forma 1-es versenykocsikat is lendkerekesen gyorsító - energiatakarékos szerkezetek közé. Azaz nagyban segíthet az energiatakarékosságban és a környezetszennyezés mérséklésében.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06