K.I.T.T., maradj a kocsiban...!
Jön az intelligens autó!
2015 és 2020 között valósággá válhat az a gépkocsi, amely maga szabályozza a forgalomban való részvételét, sőt parkolóhelyet is talál magának.
2009.05.31 11:08MTIA holland Helmond projektre az Európai Unió, a közlekedésbiztonságra szakosodott Safespot, a járművek és az infrastruktúrák rendszereit összehangoló CVIS mintegy 80 millió eurót fordít. Tudományos fantasztikumnak tűnhet a dolog, mégis van realitása, ugyanis több mint egy tucat társaság, gépkocsikat gyártó cég, kutató intézet és elektronikai vállalat is részt vesz benne - írta a La Repubblica című olasz napilap.
Például a Fiat kutatóközpontja 38 millió euróval, az Erticoits Europe 40 millióval száll be a fejlesztésekbe. Az utóbbi az intelligens szállítási rendszerekre specializálódott.
A fő célkitűzés kapcsolatba hozni az autókat az infrastrukturális berendezésekkel - valami már látszik is ebből a legújabb modelleknél (BMW, Mercedes, Opel), amelyek például le tudják olvasni a sebességkorlátozási jelzéseket, és automatikusan hozzáigazítják sebességüket. A holland kutatók azonban ennél többet akarnak. Az elképzelés szerint minden jármű kapcsolatot tart majd egy operatív központtal, amelynek segítségével megtalálja a leggyorsabb útvonalat, kikerüli a gyalogosokat, a kerékpárosokat és a motorosokat. Értelemszerűen követni tudja a többi kocsi mozgását is.
"A központ a maga részéről ellenőrzi a lámpákat, hogy gördülékenyebbé tegye a forgalmat, szükség esetén átváltva pirosról zöldre vagy fordítva. De ez még csak néhány a számos lehetőségből, amelynek szabályoznia kell a közlekedést, csökkentenie a baleseteket és nem utolsósorban a benzinfogyasztást" - magyarázzák a kutatók.
A Safespot egy olyan vezeték nélküli hálózaton dolgozik, amely összekapcsolja az autókat egymással és az infrastruktúrával, lehetővé teszi a járművek lokalizálását egy 400 méteres sugarú körben. A japán Nissan és a Toyota élen jár a fejlesztésekben, mindketten bemutattak már különböző működő prototípusokat. A verseny azonban a szakemberek szerint még nem dőlt el, mert minden az árakon múlik.
"Az ár azonban nem lesz különlegesen magas, mivel a járművekbe csak kevés plusz elemet kell beszerelni. Fontos tényező lesz azonban egyetértésre jutni az autósokkal, mert a tervezettek ellenállást válthatnak ki belőlük már csak a személyiségi jogok védelme miatt is. Ugyanis a jövő közlekedésbiztonságának ára az lesz, hogy virtuálisan, méterről méterre lehet majd nyomon követni minden kocsi mozgását" - mondta Roberto Brignolo, aki a Fiatnál 200 kutató munkáját irányítja.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06