Lassan tisztázódik a Chrysler helyzete
A Daimler megvált maradék részesedésétől a Chryslerben
A Daimler német járműipari vállalat megvált a Chrysler amerikai autógyárban birtokolt maradék részesedéséről is.
2009.04.28 08:30MTIA Chrysler többségi tulajdonosával, a Cerberus Capital Management New York-i befektetési alappal és a Chryslerrel hétfőn kötött megállapodás értelmében a Daimler lemond 19,9 százalékos részesedéséről, nem követeli vissza a michigani székhelyű autógyárnak nyújtott 1,9 milliárd dolláros kölcsönt és 2012-ig évente 200 millió dollárt fizet a Chrysler nyugdíjalapjának.
Az egyezség "csak" 700 millió dolláros üzemi veszteségként jelenik majd meg a Daimler a második negyedévi eredményében, mivel a német társaság már tavalyi mérlegében nullára írta le a Chrysler-részesedés értékét. A Daimler 2007-ben számolta fel a közel egy évtizeddel korábbi egyesülést a Chryslerrel, eladva az amerikai autógyár 80,1 százalékát a Cerberusnak, 7,4 milliárd dollárért. A Daimler-Benz 1998-ban még 36 milliárd dollárért vette meg a Chryslert. A Daimlerrel kötött mostani megállapodás újabb lépést jelent a Chrysler helyzetének tisztázásában.
Az amerikai autógyárnak május 1-jéig kell előállnia egy életképes szanálási tervvel, hogy megkapja Washingtontól a kért állami segítséget. Vasárnap két kulcsfontosságú szakaszt zártak le. A TCA kanadai szakszervezet érintett munkavállalói megszavazták az új kollektív szerződést, amely évi 240 millió dolláros megtakarítást jelent.
Az UAW amerikai szakszervezet ugyancsak dűlőre jutott a Chrysler, az amerikai pénzügyminisztérium és az olasz Fiat vezetőivel, és a tagok szerdáig dönthetnek arról, hogy elfogadják-e megállapodást.
A The Wall Street Journal értesülése szerint a Chrysler és a Fiat fúziójából létrejövő társaság tőkéjében az UAW részesedése 55, a Fiaté 35, míg az államé és a hitelezőké együttesen 10 százalék lenne. Cserébe viszont módosítanák a kollektív szerződést és a munkavállalókat megillető szociális juttatások rendszerét. A munkavállalóknak le kellene mondaniuk egyebek az inflációkövető béremelésről, megszűnne a húsvétkor járó szabadnap 2010-ben és 2011-ben, a beteg- és nyugdíjbiztosításról pedig az UAW gondoskodna. Az UAW vállalati szintű vezetői hétfőn tartott tanácskozásukon azt javasolták a munkavállalóknak, hogy a csőd elkerülésének érdekében szavazzanak igennel a megállapodásra.
A Chryslernek csütörtökig meg kell állapodni hitelezőivel is - 6,9 milliárd dolláros adósságállományról van szó -, ami előfeltétele annak, hogy a Fiattal partnerségre tudjon lépni. Barack Obama amerikai elnök egy hónappal ezelőtt közölte, hogy a Chrysler akár hatmilliárd dolláros támogatást is kaphat a korábban odaítélt négymilliárd mellé, ha be tudja bizonyítani életképességét.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06