A sportos individualisták "nagy Audija"
Bemutatkozott az Audi Q7 új generációja
Három évvel ezelőtti bemutatkozásakor az Audi Q7 nagyteljesítményű SUV-modellsorozat extra méretű sportos, kényelmes és dinamikus szabadidő- illetve business-modellként egy csapásra vezető pozíciót foglalt el.
2009.04.20 09:00ma.huAz Audi most továbbfejlesztette Q7-családját, amelynek tagjai még elegánsabbá, gazdaságosabbá és tisztább üzeművé váltak. A Q7 3.0 TDI quattro immár mindössze 9,1 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként, ám új „TDI clean diesel” változatában a világ legtisztább üzemű dízeltechnikájával még alacsonyabb, csupán 8,9 literes fogyasztással jelenik meg. A megújult Audi Q7 május közepétől rendelhető Magyarországon.
A Q7 a sportos individualisták „nagy Audija”, akik sportoláshoz, szabadidős tevékenységeikhez és hivatásukhoz olyan autót keresnek, amely mindenhová nagy biztonsággal eljuttatja őket. Dinamikus arányai és kifejező vonalvezetése egyaránt hűen kifejezésre juttatja e karakterét, diszkrét módosításai pedig még hangsúlyosabb eleganciával ruházzák fel formavilágát.
Külsőre aránylag keveset változott a Q7 modell. Ami szabad szemmel leginkább észrevehető, az a nagyméretű „singleframe” hűtőrácsa, mely az orron új rajzolattal jelenik meg. Függőleges krómtagjai a magas fényű fekete lakkozással alkotnak igényes kontrasztot. A lökhárítót ugyancsak átdolgozták, s alsó része a karosszéria színétől függően fekete vagy szürke árnyalatban készül. Középső elemének új, integrált alsó védőlemeze markáns bordázatot kapott. Oldalnézetében a kupészerű tetővonal, az oldalablakok keskeny csíkja és a domborodó lemezfelületek szintén az Audi Q7 dinamikus karakterét emelik ki, itt az ajtók átdolgozott borítása tűnik fel.

Óriási, 300 centiméteres tengelytávjának köszönhetően az 5,09 méter hosszú Audi Q7 bőséges térkínálattal szolgál utasterében, aminek variálhatósága is páratlan. A második üléssor támlája három részre osztva hajtható le, a sík padlózatú, 775 literes csomagtér ezzel immár 2.035 literesre bővül.
Az Audi Q7 hatféle erős, mégis rendkívül gazdaságos közvetlen befecskendezésű erőforrással gördülhet le a szerelőszalagról. A két benzines és a négy dízel aggregát között a világ legerősebb dízel SUV-modellje, az Audi Q7 V12 TDI is megtalálható. Tekintélyes forgatónyomatékukat kényelmes és gyors működésű hatfokozatú tiptronic váltóművön át közvetítik a quattro állandó összkerékhajtás felé, amely végül enyhén hátsókerék-hajtású hangsúllyal osztja el az első illetve a hátsó kerekek között.
A 3.0 TDI teljesítménye 176 kW (240 LE), és már 2.000 és 2.250 percenkénti fordulatszám között 550 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, az EU-tesztciklus során pedig mindössze 9,1 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométerenként. További 0,2 literrel kevesebbet fogyaszt az opcióként kapható 3.0 TDI clean diesel, amely kiterjedt kipufogógáz-kezelési eljárásai illetve a világ legtisztább üzemű dízeltechnikája ellenére is csupán 8,9 litert igényel 100 kilométerre. Ez az erőforrás az egyesült államokbeli szigorú LEV II Bin 5, valamint a csupán 2014-től hatályba lépő Euro 6 kipufogógáz-szabványok határértékeit egyaránt teljesíti.

A „TDI clean diesel” rendkívül igényes technikára épül. Az égésfolyamat magas hatásfokát 2.000 bar üzemi nyomáson dolgozó common-rail befecskendező rendszer, új égéstér-érzékelők, illetve nagyteljesítményű kipufogógáz-visszavezető rendszer biztosítja. A visszamaradt nitrogén-oxidok redukciós folyamata új tervezésű DeNox-katalizátorban zajlik. Közvetlenül előtte juttatja egy szivattyú az AdBlue adalékanyagot a kipufogógázok forró áramába, amely itt ammóniát fejleszt, így a nitrogén-oxidok ártalmatlan nitrogéné és vízzé alakulnak.
Az üzemanyag-fogyasztás a Q7 4.2 TDI esetében is drasztikusan – 100 kilométerenként 11,1-ről 9,9 literre – mérséklődött. A V8-as dízel ereje is növekedett, főtengelyén immár 250 kW (340 LE) illetve 760 newtonméter jelenik meg, utóbbi az 1.750 és 3.000 percenkénti fordulat közötti tartományon mindvégig rendelkezésre áll.

A dinamika és a gazdaságosság az Audi számára összetartozó fogalmak, ami természetesen benzinmotorjaira is érvényes: a keskeny hengerszögű V6-os 3.6 FSI 206 kW (280 LE) névleges teljesítményt, 2.500 és 5.000 percenkénti fordulat között pedig 360 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. Átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként 12,1 literre adódik. A V8-as 4.2 FSI esetében ezek az adatok 257 kW (350 LE) illetve 3.500 percenkénti fordulatszámnál 440 Nm értékre, illetve 100 kilométerenként 12,7 literre adódnak.
Az Audi Q7 futómű-technikája tekintetében is igazolja kivételes pozícióját. Az Audi extrafelszerelésként kínálja „adaptive air suspension” légrugózási rendszerét (kivéve a 4.2 TDI és V12 TDI modelleket, ahol ez széria), amely az elektronikus csillapítás-szabályzással együttműködve ötféle szinten szabályozhatja a jármű szabadmagasságát, miközben a vezető a „Comfort”, az „Automatic” és a „Dynamic” üzemmódok közül választhat. A Q7 az utcán sportos és közvetlen reakciókkal működő, rendkívül pontos irányíthatósági adottságaival, ahol pedig már véget ér az aszfalt, kiemelkedő terepes képességeivel tűnik ki.