Nem kell a kocsi - válságban gyalogol az ember

Calyon Bank: tovább folytatódott az autóipar visszaesése

Márciusban világszerte tovább folytatódott az autóipar eladásainak csökkenése, ami miatt az idei év második negyedévében az európai piac 20 százalékkal, az amerikai pedig 40 százalékkal is visszaeshet - közölte a Calyon Bank Magyarország az MTI-vel csütörtökön.

2009.04.17 16:17MTI

A közlemény kiemelte: márciusban a legtöbb gyártó az előző hónapokhoz hasonló volumencsökkenésről számolt be, csupán egy-két márka tudta növelni eladásait. Nyugat-Európában márciusban összesen 8 százalékkal csökkentek az autóeladások év/év alapon, a bevezetett intézkedések - így a roncsprémium és a három extra munkanap - ellenére. A legnagyobb csökkenést Spanyolországban és az Egyesült Királyságban regisztrálták márciusban, itt 38,7 százalékkal, illetve 30,5 százalékkal estek az eladások egy év alatt.

Emelkedtek azonban az autóértékesítések Franciaországban és Olaszországban: márciusban 8, illetve 0,2 százalékkal több autót adtak el a két országban, tavaly márciushoz képest. Az autóértékesítés volumene a 2.500 eurós kormányzati roncsprémium miatt Németországban emelkedett a leginkább az elmúlt hónapban.

Éves bázison 40 százalékos növekedést regisztráltak a társaságok, ami az idei összesített eladásokat 18 százalékkal emelte meg. A bank közleménye kiemelte: a 2009 végéig meghosszabbított, és összesen 2 millió roncsautóra kibővített német kezdeményezés a kereseti oldalon nagy nyomást eredményezett, amely csak késlelteti a kereslet csökkenését, hiszen előrehozott vásárlásokat generál. Az intézkedés azonban nem szünteti meg a kereslet csökkenését, ami a következő negyedévben okoz majd nagy esést az értékesítésben.

Negatív hatással lehet még a szektorra az emelkedő munkanélküliség, a csökkenő fogyasztói bizalom és az új autóhitel-feltételek szigorodása. A Calyon elemzői szerint a gazdaságélénkítő csomagok az év második felében valószínűleg még nem lesznek pozitív hatással a fogyasztók magatartására.

A BMW tavaly márciushoz képest 20,7 százalékos, a GM 18,4 százalékos, a Daimler 14,5 százalékos, a Renault 9,2 százalékos, a Toyota 9 százalékos, a Peugeot 8,3 százalékos, míg a Ford 8 százalékos csökkenésről számolt be év/év alapon. A nagy gyártók közül a Fiat 14,7 százalékkal tudta növelni termelését, bár idén eddig összesen 9,1 százalékos csökkenést regisztrált. A Volkswagen értékesítése 1,8 százalékkal haladta meg a tavalyi szintet, idén azonban eddig 7,4 százalékos volt a társaság értékesítésének csökkenése. A kedvezőtlen első negyedéves adatok miatt a Calyon szakértői az Egyesült Államokban 18 százalékos, Nyugat-Európában pedig 13 százalékos visszaeséssel számolnak 2009 egészére.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai alapján tavaly az első negyedévben 40.726 személygépkocsit és terepjárót értékesítettek Magyarországon, az idei első negyedévi 27.229-hez képest, ami 33 százalékos visszaesésnek felel meg.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.