Nyilvánosak lesznek a parkolótársaságok adatai

Átlátható és ésszerű parkolási rendet akar Hagyó Miklós

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes levélben kérte a parkolási társulásokat, hogy ne álljanak ellent a közvélemény nyomásának.

2009.03.26 13:25ma.hu

Az elmúlt hónapokban tartott egyeztetések és előkészítő munka közben kiderült, hogy a lakosságnak mennyire fontos, hogy minél előbb nyilvánosságra kerüljenek a társulások adatai. A városvezető érvei meggyőzték a társulásukat. A főpolgármester-helyettes levelében arról is tájékoztatta az üzemeltető cégeket, hogy az új parkolási stratégia kidolgozásával megbízott Parking Kft-t felkérte, hogy minden parkolással kapcsolatos információt szerezzen be a parkolási társaságoktól.

A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló cég az új parkolási koncepció érdekében, természetesen garantáltan szakmai alapokon nyugvó elemzések elvégzéséhez kéri ezeket az információkat. Ezekből az elemzésekből egyértelműen kiderülhet, hogy a társulások mekkora bevételre tettek szert, és ezeket a bevételeket hogyan osztották fel. Nyilvánossá válhatnak az üzemeltetési költségek, a pótdíjakból befolyt bevétel nagysága, és az is, hogy a parkolási bevételekből mekkora összeg jutott az önkormányzatoknak.

A Fővárosi Önkormányzati Parkolási Társulás (FÖPT) eheti ülésén a Centrum Kft. képviselői bejelentették, hogy a társulás a parkolási stratégiát kidolgozó Parking Kft. rendelkezésére bocsátja üzleti eredményeit. A Fővárosi Önkormányzat szakmai cége ugyanezeket az adatokat megkapja a Főváros két parkolási társulásától, a Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulástól és a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulástól, így lehetőség nyílik az összehasonlításra.

A parkolási társaságok az egyeztetésen hozzájárultak ahhoz, hogy a Parking Kft. az átláthatóbb, visszaélésektől mentes és ésszerűbb stratégia jegyében nyilvánosságra hozza ezeket az adatokat. Az információ-szolgáltatás eredményeként azt is ki lehet számolni, hogy mennyi pénz kerülhet majd az új parkolási rendelet alappillérének számító Parkolási és Közlekedésfejlesztési Alapba.

A FÖPT társulási ülésére meghívott Parking Kft. ügyvezető igazgatója, Gyarmati Zoltán - az új rendelet előkészítésével megbízott cég vezetőjeként - arra is ígéretet kapott a jelenlévőktől, hogy a Centrum nem csak az adatait teszi közzé, hanem szakmai egyeztetést kezd a másik két parkolási társulással az egységes fővárosi parkolási stratégia sikerének érdekében.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy ez szintén jelentős előrelépés, hiszen a kétszintű fővárosi önkormányzati rendszernek köszönhető érdektelenség miatt, a parkolási díjfizetés bevezetése óta még nem volt arra példa, hogy az érintett felek az összfővárosi érdekeket elsődlegesen szemelőt tartva közösen kezdjenek stratégiai szakmai munkába.

A közös munka eredményességéért Juharos Róbert, az FÖPT elnöke vállalta a társulások első közös egyeztetésének megszervezését. A főpolgármester-helyettes reményét fejezte ki, hogy a közös szakmai gondolkodás olyan bíztató kezdetett, amelyet hatékony munka fog követni, és a közös munka eredménye az élhetőbb főváros érdekében egy új parkolási stratégia lesz. Hagyó Miklós a parkolás rendelet előterjesztőként bízik abban, hogy a többkörös szakmai, kerületi és civil egyeztetéseket követően kialakított új parkolási rendeletről már a Fővárosi Közgyűlés 2009. április végi ülésén szavazhatnak a képviselők.

A rendelet elfogadása esetén június 1-től a parkolási díjak a mindenkori BKV vonaljegy árához illeszkedhetnek. A rendelet az átlagosan 27 százalékos árnövekedésért cserébe most először többletszolgáltatásokat és fejlesztéseket biztosítana a fővárosiak részére. Egyszerűsödhetnek és bővülhetnek a díjfizetési területek, az eddigi 9 övezet helyett két kiemelt és négy zóna lépne életbe, továbbá létrejönne a Parkolási és Közlekedésfejlesztési Alap, amelyből fővárosi közlekedési fejlesztéseket finanszíroznának.

Az alap felhasználása során prioritást élvezne a P+R parkolók létesítése, mélygarázsok és parkolóházak építése, a felszíni parkolás rendezése, biztonságosabbá tétele, a közösségi közlekedés fejlesztése, valamint a kerékpáros és gyalogos forgalom fejlesztése. A felsoroltakon kívül a rendelet biztosítaná az átláthatóságot, az átjárhatóságot a parkolási társaságok között, illetve az európai nagyvárosok példáit követve szigorítaná a lakossági engedélyek kiadását és a parkolási visszaélések lehetőségét.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.