Bemutatták a Voltec-et

Forradalmi villanyautó-technika a GM-től

Voltec márkanéven vezette be a General Motors forradalmi, kiterjesztett hatótávú villanyautó-technikáját (E-REV), amelyben az elektromosság a primer erőforrás, és a belsőégésű motor csak áramfejlesztőt hajt.

2009.03.19 09:30ma.hu

A Voltec fő összetevői a T-alakú akkumulátortelep, a 111kW-os elektromos hajtómű, és az áramfejlesztő motor-generátor. Az Opel Ampera és a Chevrolet Volt jelentősen különbözik a hagyományos hibridtől, mert kizárólag villanymotor forgatja a kerekeit, míg a szokásos hibridben villanymotor, belsőégésű motor, vagy a kettő együtt. Rövid utakon csak akkumulátorral megy az E-REV, hosszabb távon pedig a benzinmotorral termelt áram hajtja. Az akku akkora, hogy nincs mindig szükség a benzinmotor működésére, anélkül is képes élénken gyorsulni, nagy sebességgel haladni és emelkedőket leküzdeni a jármű.

Az energiát 16 kWh kapacitású, T-alakú lítiumion-akkumulátor tárolja. Ez hajtja a villanymotort, amely egymagában biztosítja a kellő menetteljesítményeket. Tisztán elektromos üzemmódban, egyetlen csepp benzin elhasználása nélkül, 60 kilométert tehet meg a jármű. Hosszabb utakon üzembe lép a hatótáv-kiterjesztő benzinmotor, és generátorral áramot kezd fejleszteni, mielőtt kimerülne az akku. A benzinnel vagy E85-tel működő belsőégésű motor 500 kilométernél nagyobb hatótávot biztosít.

Sok előnyt kínál az E-REV – a legfőbb az olajfüggőség és az olajfogyasztás, illetve az emisszió csökkenése. A GM becslése szerint az E-REV 1700 liternyi benzint takarít meg, mialatt napi 60 kilométert, azaz évi 22 ezret megtesz. Napi száz kilométeres ingázás esetén már 2200 liter a megtakarítás. Elektromos üzemmódban az egy kilométerre eső költség körülbelül 0.02 euró, míg benzinnel 0.09 euró, ha literenként 1.16 eurós árral számolunk.

A hibridautók képességeinek kihasználásához szükség van mindkét energiaforrás – akku és belsőégésű motor – igénybevételére. Jellemzően a benzinmotor a nagyobb teljesítményű, ez dolgozik például elinduláskor és autópályán. Hasonlóan működik a konnektoros hibrid, csak az akku feltöltése történik hálózatról. Noha komoly szerepet kap az akku, csúcsterheléskor be kell indítani a motort. Az E-REV abban különbözik ezektől, hogy kerekeit egyedül és kizárólag villanymotor hajtja.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.