Túl rövid távú megoldás?
Szlovákiában nyolc hétre elég a roncsprémium
A Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) szerint a múlt héten 1500 személygépkocsit adtak le a 28 bejegyzett szlovákiai autóbontóban, írta az Új Szó című szlovákiai magyar napilap szerdán.
2009.03.18 12:40MTIHa az autóbontók forgalma az elkövetkező hetekben is hasonlóan alakul, akkor a kormány által a roncsprémiumra elkülönített 33 millió eurós támogatás nagyjából nyolc hétre lesz elegendő, derül ki a ZAP jelentéséből.
Lubomír Jahnátek gazdasági miniszter azonban korábban nem zárta ki, hogy a roncsprémium sikere esetén a jövőben újabb pénzösszeget különítenek el erre a programra. Lapértesülések szerint a legolcsóbb autók kategóriájában máris kiürültek a raktárkészletek. A Renault, a Fiat, a Peugeot és a Skoda raktárkészletei elfogytak, legalábbis Pozsonyban. Egyes modellekre már hetekig kell várni.
A roncsprémium program március 9-én lépett életbe Szlovákiában: akár 2000 euróval is olcsóbban vásárolhatja meg új személygépkocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadja a roncstelepen. A február végén kiadott kormányrendelet alapján az állami támogatás alapösszege az új gépkocsi megvásárlásakor 1000 euró. Ha azonban a kereskedő hajlandó 500 eurós árengedményt adni a vevőnek, akkor az további 500 eurós támogatást kap az államtól. A vevő így összesen 2000 eurós kedvezményhez juthat. Ezt a támogatást a maximum 25 ezer euróba kerülő új gépkocsiknál lehet igénybe venni.
A kormány azzal számol, hogy a roncsprémium új gépkocsik vásárlására ösztönzi a lakosságot, és ez segíteni fog a válsággal küszködő autóiparnak. Több piaci elemző ugyanakkor azon véleményének adott hangot, hogy a roncsprémium nem jó megoldás, és nem fog hozzájárulni a kereslet növeléséhez. A szlovák autóipari szövetség támogatásáról biztosította az ügyben a kormányt.
„Túlságosan függünk az autóipartól. Nekünk már az is elég lenne a foglalkoztatáshoz, ha az autópiac életre kelne” - mondta Jan Pociatek pénzügyminiszter kedden a Dow Jones hírügynökségnek.
Pociatek elmondta: a gazdasági növekedés lassulása minden korábbi várakozásnál nagyobbnak ígérkezik, de ennek ellenére nem terveznek új gazdaságösztönző intézkedéseket, miután a korábban meghirdetett 332 millió eurós programnak a háromnegyedét már elköltötték, főleg adókedvezmények formájában a kis keresetűek számára, a munkavállalás ösztönzésére.
„Teljes egészében a külföldi kereslettől függünk, és ha nincs kereslet a termékeinkre, akkor úgysem tudjuk ezt a veszteséget belső ösztönzéssel kiegyenlíteni” - magyarázta a pénzügyminiszter. Szlovákiában tavaly majdnem 100 ezer új személygépkocsit adtak el. Idén februárban viszont mintegy 40 százalékkal kevesebb új autót adtak el, mint egy évvel azelőtt.
A német Volkswagen, a francia PSA Peuget Citroen és a dél-koreai Kia Motors beruházásai révén Szlovákia, egy lakosra számolva, a világ legnagyobb autógyártó országa lett az évtized közepe óta. Ám most, az európai autópiac összeomlása miatt Szlovákia a gazdaság megtorpanásával, növekvő munkanélküliséggel néz szembe.