Abszolút gazdaságos VW koncepció

Volkswagen Polo BlueMotion: elképesztő számok

A Polo BlueMotion még csak tanulmány, de minden bizonnyal ez lesz a világ legtakarékosabb ötszemélyes autója.

2009.03.16 12:00ma.hu

A VW Polo BlueMotion koncepció adatai magukért beszélnek: üzemanyag-fogyasztása: 3,3 liter, szén-dioxid-kibocsátása: 87 g/km. A lehetséges sorozatgyártást megelőzően azonban még be kell fejezni a common-rail befecskendezésű, teljes egészében új, 1,2 literes TDI-erőforrás fejlesztését. Dr. Ulrich Hackenberg, a Volkswagen igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja pedig csapatával éppen ezen dolgozik gőzerővel.

„Megítélésem szerint 2010 februárjára elérjük a szériaérettséget” – véli Dr. Hackenberg. „Mindez ma még meglehetősen ’sportos’ menetrendnek tűnik, ám a Polo BlueMotion motorja és további rendszerei már olyan sokat ígérően működnek, hogy időben megjelenhetünk vele a piacon.“ „A további rendszerek“ többek között az automatikus motorleállítás és -indítás (Start/Stop System) és a fékenergia-visszatáplálás (rekuperáció). Már önmagában e két technika alkalmazása is 100 kilométerenként akár 0,2 literrel mérsékli az 55 kW / 75 LE teljesítményű közvetlen befecskendezésű, háromhengeres dízel aggregát üzemanyag-fogyasztását. Ám e megoldások korántsem maradnak egyedül, a Volkswagen ugyanis mindössze 1.080 kilogrammos Polo BlueMotion tanulmányában a gazdaságossági törekvések szinte teljes eszköztárát felvonultatja.

Ezek között pedig a karosszéria (többek között átdolgozott orrkialakítással) 10 milliméteres „ültetését” is magában foglaló aerodinamikai csomag, a jármű aljának légellenállási szempontból optimalizált kialakítása, illetve a 15 colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt, különösen kis gördülési ellenállású gumiabroncsok egyaránt szerepelnek. Az összes megoldás együttes eredményeképpen végül 0,8 liter üzemanyag takarítható meg 100 kilométerenként, amely a szén-dioxid-kibocsátás mintegy 20 százalékos csökkenésében is megmutatkozik.

A Genfi Autószalonon bemutatott Polo BlueMotion speciális felszereltségébe tartozik továbbá a kifejezetten e tanulmány számára készült „Power On“ belső kárpitozás és felszereltség, valamint a vezető figyelmét a felkapcsolások ideális pontjára felhívó kijelző és az abroncsnyomás-kijelző rendszer. A koncepciómodell a szintén új „Emotion blue“ külső színárnyalatot kapta.

Különösen érdekesnek ígérkezik a teljes mértékben intuitív kezelésű automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start/Stop System). Amikor a Polo BlueMotion tanulmány pirosat jelző közlekedési lámpához érkezik, vezetője egészen a megállásig fékezi, majd üresbe kapcsol (mint ideális esetben egyébként is) és felengedi a tengelykapcsoló-pedált. A motor ekkor azonnal leáll, a multifunkciós kijelzőn pedig a „Start Stop“ üzenet jelenik meg. Amikor a közlekedési lámpa sárgára vált, a vezető ismét a kuplungpedálra lép, a motor pedig késedelem nélkül újraindul, miközben az említett jelzés eltűnik a műszerfalról. Ekkor elegendő csupán első fokozatba váltani, s az autó máris indulásra kész.

A fékenergia-visszatáplálás (rekuperáció) a jármű mozgatásába előzetesen fektetett energia ideális hasznosításában segít. A Polo BlueMotion tanulmány motorfék- és fékezési fázisai során – vagyis amikor a vezető egyszerűen elveszi a gázt vagy még szándékosan fékez is – megemelkedik a generátor feszültsége, s intenzíven tölti a jármű akkumulátorát.

A generátor e motor hatásfokától függő szabályzása, illetve az ilyen módon mindenkor optimálisan feltöltött akkumulátor révén a generátorfeszültség például gyorsítás közben vagy állandó sebesség tartásakor jelentősen mérsékelhető, de az áramfejlesztő akár teljesen le is választható a hajtásról. Mindez a motort tehermentesítve végső soron az üzemanyag-fogyasztás csökkenésében mutatkozik meg. A rekuperációs berendezés az áramellátó rendszer és a motorszabályzás számára egyaránt speciális szoftvert igényel.

A Volkswagen a legfrissebb Polo-tanulmányát már a „BlueMotionTechnologies“ új márkanév alatt mutatta be Genfben, amely alá olyan sorozatgyártásra érett vagy szériaközeli technikák és termékek tartoznak, amelyek az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás jelentős mérséklését szolgálják. Ilyen például a Polo BlueMotion tanulmányban alkalmazott automatikus motorleállítás és -indítás (Start/Stop System) és a fékenergia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere, vagy az ugyancsak Genfben első ízben bemutatásra kerülő Passat CC BlueTDI innovatív SCR-katalizátora.

Ide tartozik azonban az Amerikai Egyesült Államokban már alkalmazott nitrogén-oxid (NO x) tárolókatalizátor, az elektromos és hibridhajtás, illetve a szintén a Genfi Autószalonon világpremierjét tartó Touran TSI EcoFuel intelligens motorrendszere is. A különösen takarékos és csekély károsanyag-kibocsátású technikák valóságos tárházaként mutatkozott be 2006-ban a Polo BlueMotion, amely az első ötszemélyes modellként kínált 3,8 literes üzemanyag-fogyasztást. A Polo BlueMotion tanulmány pedig most e kiváló értéknél is további 0,5 literrel kínál alacsonyabbat.

A már ma is kapható BlueMotion modellek palettája a Golf, a Jetta, a Caddy, a Touran, a Sharan, illetve a Passat és Passat Variant sorozatokra egyaránt kiterjed. A BlueMotion koncepció sikerét a Deutsche Automobil Treuhand (DAT), az autós piackutatás világszerte egyik legrégebbi intézetének egyik aktuális eredménye is jól mutatja.

A tekintélyes DAT reprezentatív felmérése szerint ugyanis a német autósok 85 százaléka ismeri a BlueMotion emblémát, míg a második helyen végzett vetélytárs ismertsége mindössze 36 százalékra adódott. A BlueMotion ezzel egyértelműen az első számú környezetvédelmi modellkoncepció.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.