Opel-üzemet venne a Daimler?
A Daimler már látja az alagút végét
A Daimler jövőre már több autó eladására, és eredményeinek javulására számít. Egyelőre azonban még sok autó van raktáron, s a vezetőknek is javadalmazásuk jelentős csökkenésével kell számolniuk.
2009.03.02 12:00MTIA német sajtó szerint ugyanakkor a Daimler esetleg beruházna az egyik németországi Opel üzembe. A raktárkészletek tavaly 19 százalékkal nőttek, s a társaság vezetése szerint az idén még további értékesítési nehézségekkel kell megküzdeni, mielőtt az eladások ismét emelkedésnek indulnak - várakozásaik szerint 2010-ben -, feltéve, hogy az autópiac a várakozásoknak megfelelől megélénkül. A hatékonyság növelésének, illetve a költségek csökkentésének köszönhetően jövőre javulhat a csoport jövedelmezősége is.
Az idei év azonban meglehetősen rosszul indult, az első negyedben Ebit-veszteséget vár a társaság, miután a tavalyi év egészében az üzemi eredmény 2,73 milliárd euróra csökkent az egy évvel korábbi 8,71 milliárdról. Az adózott eredmény 3,98 milliárd euróról 1,41 milliárdra, a bevétel 99,4 milliárd euróról 95,9 milliárdra csökkent, a részvényarányos nyereség 3,83 euróra esett 1,41 euróról. A vezetés 60 eurócent osztalékot javasol a tavalyi 2 euró után. De a vezetők is kevesebb juttatást kapnak: összességében a Daimler hat tagú igazgatóságának javadalmazása tavaly 16,6 millió euróra csökkent az egy évvel korábbi 30,2 millióról.
Dieter Zetsche elnök bő 5 millió eurót kapott, egy évvel korábban még 10,2 milliót. Pénteken a Financial Times Deutschland üzleti lap azt írta, hogy a Daimlert érdekli az Opel Eisenach városában lévő üzeme. A Daimler nem kívánt reagálni a lapértesülésre, amely szerint már tárgyalnak, mivel az Opel anyavállalata, az amerikai General Motors szabadulna az eisenachi részlegtől. A cikkből úgy tűnik ki, hogy ez jelentené a legkisebb gondot az amerikainak, mert a további három üzem problémásabb: a bochumival kapcsolatban nem látszik még a megoldás, míg a rüsselheimi és a kaiserslauterni lenne állítólag az új Európai Opel nevű vállalkozás két bázisa.
Eisenachban mindössze 1700 dolgozó szerel Corsa modelleket és a kisautó iránti növekvő piaci érdeklődés miatt itt márciusban visszatérnének a három műszakos munkarendre. Zetsche Daimler-főnök a közelmúltban viszont gyakorlatilag kizárta Opel-részek megszerzésének kilátását, mert a "prémium szegmensben" szeretné helyét megtartani. Egy kísérlet ennek elhagyására, mint amiként az amerikai Chryslerrel is történt, nem adott kedvező tapasztalatokat.