Téli-nyári gördülékenység
A Continental eloszlat egy autógumikkal kapcsolatos tévhitet
Az általános hiedelemmel szemben a téli és nyári abroncsok gördülési ellenállása nem különbözik egymástól - tájékoztat tanulmányában a Continental.
2009.02.26 12:00ma.huEgy általánosan elterjedt nézőpont szerint, a téli abroncsok gördülési ellenállása nagyobb, mint nyári társaiké. Ezzel szemben az igazság az, hogy nincs különbség. A téli abroncsok alacsony súlya, évszak-specifikus mintázati kialakítása, valamint különleges szerkezeti felépítése csökkenti a deformitást, azaz mérséklődik a gördülési ellenállás is.
Hibás felfogás az autótulajdonosok részéről, ha a nyári-téli abroncs cserén akarnak takarékoskodni. Ha a hideg idő beköszöntével (ami már akkor elkezdődik, ha a hőmérő higanyszála 7°C alá süllyed) nem cseréljük le abroncsainkat az évszaknak megfelelőre, akkor csak saját és mások testi épségét veszélyeztetjük, de pénzt nem spórolunk meg. Köztudott, hogy a téli abroncsok fékteljesítménye hideg időben hatványozottan jobb, mint nyári társaiké. A magasabb üzemanyag fogyasztás pedig nem a téli vagy nyári abroncsok használata miatt keletkezik, hanem amiatt, hogy hideg időben a motornak több energiára, hosszabb időre van szüksége, hogy elérje a kívánt üzemhőmérsékletet.
A gördülési ellenállás csökkentése már régóta az egyik legfontosabb cél a modern téli abroncsok fejlesztése során is. A ContiEcoContact terméksorozat esetében a Continental fejlesztőmérnökei különös figyelmet szenteltek a kérdéskörnek. Ennek köszönhetően az elmúlt 15 évben a Hannover központú vállalat közel 160 millió darab ilyen abroncsot adott el elsőszerelésre és utánpótlásra szerte a világon.
A magasan képzett fejlesztőknek köszönhetően az Eco termékcsalád minden abroncsánál sikerült közel 20%-kal csökkenteni a gördülési ellenállás mértékét a korábbi típusokhoz képest. A fejlesztési koncepció mára a harmadik generációs modellek irányába tolódott el és a korábbi, gyakorlatilag összeegyeztethetetlen ellentmondás feloldása, amely az „alacsony gördülési ellenállás” és a „vizes útfelületen nyújtott tapadás” között jelentkezett, mára már nagymértékben megoldódott.

„A folyamatos fejlesztőmunkának köszönhetően, a téli és a nyári abroncsok gördülési ellenállása között eltűntek a különbségek” – mutatott rá Dr. Burkhard Wies, a Continental Fejlesztési Csoportjának Alelnöke. „Jó néhány téli modellünk esetében a gördülési ellenállás együtthatója 1.0 cr környékén van, amely kicsivel még alacsonyabb is, mint a nyári megfelelőjük esetében. Következésképpen a magasabb üzemanyag-fogyasztás nem az abroncsoknak, hanem annak köszönhető, hogy a motornak több időre és energiára van szüksége télen, hogy elérje a kívánt üzemhőmérsékletet.” – magyarázza nagyon egyszerűen Dr. Wies.
Télen a nagyobb üzemanyag-fogyasztás elkerülhetetlen. Dr. Wies azt tanácsolja, ha tényleg tenni akarunk valamit környezetünk és saját magunk védelmében, akkor a hideg idő beálltával cseréljük le abroncsainkat télire, és ha lehetséges, akkor vezessünk nagyon körültekintően, főleg csapadékos időjárási körülmények között.
A modern téli abroncsok mintázati kialakítása rendkívül kifinomult, amely lehetővé teszi a kiváló vonóerő átadást és tapadást, még olyan utakon is, ahol a hóréteg az autók közlekedése folytán már szilárd réteget képez, vagy teljesen eljegesedett. A tapadást elsősorban a mintázati blokkokon található kapaszkodó élek garantálják, melyek apró, íves, sűrű rendszerben elhelyezkedő kis bemetszések, szakszóval lamellák. Ugyanakkor a mintázati blokkok között elhelyezkedő széles és mély csatornákra van szükség a víz gyors és hatékony elvezetése érdekében az érintkezési felület alól csapadékos időben.
Azonban a téli gumiabroncsok mintázati kialakítása olyan tökéletes rendszerben épül fel, hogy az ilyen tagoltág semmilyen negatív hatást nem gyakorol az abroncs rugalmasságára. A fejlesztési tapasztalatok révén a téli abroncsok futófelületének kialakítása olyan – és ilyen már az új ContiWinterContact TS 830 futófelülete is –, hogy az útfelülettel érintkező rész deformitása semmivel se nagyobb, mint nyári társaiké.
Kapcsolódó írások:
- A Bridgestone 2009-ben új üzemanyag-takarékos abroncsot vezet be
- Környezetbarát abroncsok az Insignia ecoFlex számára
- A Hankook Tire rangos nemzetközi design-díjat kapott környezetbarát abroncsaiért
- A Hankook négy évszakos abroncsa az Auto Bild tesztelőit is meggyőzte
- Új generációs Goodyear abroncsok bio-töltelékanyagokkal
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06