Roncs roncs hátán?

Prémiumot kínál a német állam az öreg autókért

Mintha a világvége köszöntött volna be Németországban, vagy valamiféle, csakis - különösen a használt - gépkocsikra leselkedő "járvány" tört volna ki...

2009.02.18 09:09MTI

Kis túlzással ilyen, és ehhez hasonló forgatókönyvekre lehet következtetni abból, hogy a televíziós hírműsorokban az elmúlt hetekben szinte mindennapossá vált az autók tömkelegét bezúzó roncstelepek "életképe", s az újságokban is csaknem állandó rovattá vált a híradás arról, hogy az előző nap a németek hány öreg autót "értékesítettek".

Valójában azonban nem másról van szó, mint a német kormány január eleji - a magyarországi médiában is hangsúlyt kapott - döntésének hatásáról. A kormány igyekezett megsegíteni a válság sújtotta autóipart, amely a kereslet visszaesése miatt küszködve a gyártótelepek átmeneti bezárására és az alkalmazottak rövidített idejű foglalkoztatására kényszerült. Ettől vezérelve azt találta ki, hogy 2500 euróval támogatja az új személygépkocsik vásárlását, olymódon, hogy - az államkasszából finanszírozva - 2500 euróért beveszik a legalább kilenc éves vagy annál idősebb autót, ha tulajdonosa új gépkocsi vásárlására hajlandó.

A németek lassan ocsúdtak fel, de január végétől szinte megrohamozták az autókereskedéseket. Egyre többen kívántak megválni a kilencedik évet betöltött, de addig dédelgetett "jószáguktól", hogy a 2500 eurós kedvezménnyel élve új gépkocsira tegyenek szert.

A hírek szerint természetesen a kicsi és olcsóbb autókat részesítették és részesítik előnyben, köztük az Opel, a Volkswagen, a Fiat és a Citroen megfelelő típusait, de némelyest fellendült a nagyobb autók iránti kereslet is. Olyannyira, hogy több autógyár már bejelentette: újból megnyitja átmenetileg bezárt gyártótelepét, illetve az eddigi rövidítettről visszatér a normális munkaidőre.

A kormány által elhatározott "roncsmentő" csomag a tervek szerint az év végéig van érvényben, s a hatóságok hivatalosan egyelőre nem nyilatkoztak arról, hogy mindez az egyéb konjunktúraélénkítő intézkedésekkel együtt a büdzsét milyen mértékben terheli meg. Steinbrück pénzügyminiszternek mindenesetre nincsenek illúziói, azt ugyanis már elismerte, hogy a gazdasági, illetve pénzügyi válság hatásai miatt foganatosított intézkedések az idei adósságokat csaknem 40 milliárd euróval növelik.

Meg nem erősített hírek szerint ugyanakkor az állam a roncstalanításra 1,5 milliárd eurót irányzott elő, ami - matematikailag legalábbis - mintegy 600 ezer autóra elég. Ezek a számok azonban a németeket a jelek szerint a legkevésbé sem érdeklik. A legfrissebb felmérésekből az tűnt ki, hogy az elmúlt hetekben csaknem 50 ezren jelentették be, hogy élni szeretnének a "roncsprémiummal", s új autót vásárolnak. Mindenesetre - mint szakértők állítják - még jócskán futja a keretből, sőt az sem biztos, hogy teljes mértékben kimerítik azt.

Az autókereskedések mindenesetre január második felétől már zsúfolásig voltak, s különösen a kisautókból egyszerűen elfogytak a készletek. A várakozási idő pedig két-három hónapossá vált Az idős autók esetében járó "roncsprémium" sikere láttán más, ugyancsak értékesítési válsággal küszködő iparágak is felbuzdultak. Az elektronikai cikkeket gyártók képviselői mind hangosabban követelik, hogy hasonló intézkedésekkel kellene elősegíteni új televíziók, videók vagy épp DVD-k vásárlását, de vérszemet kaptak a bútorgyártók, sőt egyes ruházati cikkek előállítói is.

Képtelennél képtelenebb ötletek hangzottak el arra vonatkozóan például, hogy milyen kedvezménnyel lehetne adott esetben egy elhasznált, régi nadrágot vagy éppen cipőt vadonatújra cserélni. Az autógyárak - mondani sem kell - üdvözölték az "égből kapott" ajándékot.

Mindenekelőtt az Opel és a Volkswagen már most javasolta a kormánynak, hogy emelje meg a "prémium" összegét, s az év végében megszabott határidőt hosszabbítsa meg. Az autóipar 2009-re a német piacra mintegy 2,9 millió új személygépkocsi kibocsátását irányozta elő, a kormánynak köszönhetően most a gyárak abban reménykednek, hogy túlléphetik a 3 milliós határt. Értesülések szerint az autógyárak közül leginkább az Opel lélegzett fel.

A Magyarországon is rendkívül népszerű Opel-gépkocsik értékesítő telepeit megrohamozták a roncsot újra cserélni vágyók, az Agila iránti kereslet például egy csapásra megduplázódott, a Corsa megrendelései 70, az Astráé 30 százalékkal növekedtek meg. A Corsákat gyártó eisenachi üzemben február első hetében lefújták az eredetileg március végéig életbe léptetett rövidített munkát, s az alkalmazottak ismét teljes munkaidőben dolgoznak. Hogy ez a sajátos fellendülés meddig tart, azt egyelőre nehéz megjósolni.

Szakértők szerint ez a kormányzati intézkedés minden üdvözítő hatása ellenére sem képes arra, hogy önmagában megoldja a német és az európai autóipart sújtó válságot. Mindezt jól jelzi az a februári adat, amely szerint Európában 2009 január végéig 959 ezer autót értékesítettek, csaknem 30 százalékkal kevesebbet, mint az elmúlt év hasonló időszakáig. Németországon mindazonáltal a "roncsprémium" az elmúlt hetekben sokat segített, noha az óvatosabb hozzáértők arra figyelmeztetnek, hogy minden csoda "három napig", jobb esetben három hónapig tart.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.