A Shell és az Audi Davosban
A Shell szintetikus üzemanyagával csökkentik Davosban a helyi emissziót
Az Audi és a Shell közötti együttműködés keretében a 2008. január 23-27. között Davosban megrendezendő Világgazdasági Fórumon a nemzetközi politikai, gazdasági és nonprofit szervezetek vezetőit olyan Audi TDI autókkal szállítják, amelyek a Shell GTL üzemanyagát (Gas to Liquids - földgázból előállított folyékony üzemanyag) használják.
2008.01.24 12:10ma.huA szintetikus dízel típusú üzemanyag és a legújabb dízeltechnológia együttes alkalmazása jelentősen csökkentheti a kipufogógázok szennyezőanyag-tartalmát (lásd a 2. oldalon szereplő adatokat). A Shell 100%-os GTL üzemanyaggal látja el a 81 szériagyártású Audi TDI személyautót.
A GTL egy földgázból előállított szintetikus üzemanyagtípus: színtelen, kéntől és aromás vegyületektől gyakorlatilag teljesen mentes, és jelentősen alacsonyabb NOx- és részecske-kibocsátással, valamint kisebb egyéb helyi károsanyag-kibocsátással jár.
A világ népességének több mint fele városokban él - egyértelmű, hogy a járművek kipufogógázai nagyban meghatározzák a levegő minőségét. A szintetikus üzemanyagok az eddigi tapasztalatok alapján javítják a nagyvárosok levegőjének minőségét, amint ez például Sanghajban bebizonyosodott.
A Shell több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a GTL üzemanyag előállítása terén, amelyet jelenleg a malajziai Bintuluban lévő üzemében gyárt. A vállalat a Qatar Petroleum céggel közösen egy napi 140 ezer hordó kapacitású GTL-gyártó üzemet épít Katarban, amely a malajziai gyárnál mintegy tízszer nagyobb.
"Harminc éve foglalkozunk tisztább üzemanyagok fejlesztésével. Ez alatt az idő alatt hoztuk létre azt az új technológiát, amellyel a GTL üzemanyagot állítjuk elő. Ez az eljárás átvezet más alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag-technológiák alkalmazásához is, mint például folyékony üzemanyag előállítása biomasszából. A GTL olyan költséghatékony alternatív üzemanyag, amellyel az egyes kormányzatok és nagyvárosok diverzifikálhatják energiaforrásaikat, csökkenthetik a helyi emissziót és előmozdíthatják a fenntartható mobilitás gondolatát" -mondta Jeroen van der Veer, a Royal Dutch Shell plc vezérigazgatója, aki maga is előadója a davosi Világgazdasági Fórumnak.
Háttérinformáció:
A GTL technológia alkalmazásával a földgázból különböző, az eddigieknél tisztább, üzemanyagként (közúti, vízi és légiközlekedési), vegyipari alapanyagként és kenőanyag-alapolajokként hasznosítható termékek állíthatók elő. Ezek a GTL termékek tulajdonképpen kitűnő égési tulajdonságokkal rendelkező paraffinos szénhidrogének, amelyek tisztább, egyenletesebb és jobban kontroll alatt tartható lánggal égnek.
Különösen a közlekedéshez használt GTL üzemanyagra igaz, hogy átlátszó, tiszta, gyakorlatilag nem tartalmaz ként és aromás vegyületeket, valamint igen magas a cetánszáma. A cetánszám a gázolaj gyulladási minőségét határozza meg, hasonlóképpen, mint a benzin esetében az oktánszám. Így minél magasabb a cetánszám, annál tökéletesebb égésről beszélhetünk. A GTL üzemanyag cetánszáma 75-80 körül van, ami jóval magasabb, mint a finomítókban jellemzően előállított 48-56-os érték.
Ez a különleges, földgázból nyert közlekedési üzemanyag nagyfokú rugalmasságot biztosít. A termék tisztán vagy hagyományos gázolajjal keverve is felhasználható. Mivel földgázból állítják elő, bővíti a közlekedési üzemanyagok skáláját, és ezzel csökkenti a kőolajtermékektől való függőséget.
Kibocsátás-csökkentés 100%-os GTL üzemanyaggal
Audi-modell | Részecske-kibocsátás | NOx | Szénhidrogének és NOx | Szén-monoxid |
A2 TDI | 60 | 4 | 40 | 91 |
A6 TDI | 97 | 48 | 3 | 50 |
A8 TDI (DPF-fel) | 100 | 30 | 37 | 95 |
Forrás: Audi AG, 2004
A GTL üzemanyag számos előnyt nyújt mind a jogszabályalkotók, mind a flottaüzemeltetők számára. Hagyományos dízelmotorokban is használható, ugyanakkor még az úgynevezett kénmentes gázolajhoz képest is jelentősen csökkenti a lokális szennyezőanyagok kibocsátását, úgy mint a részecske-kibocsátást, valamint a szén-monoxid, a szénhidrogének és a nitrogén-oxidok emisszióját. A százalékos adatok természeten a jármű típusától és a próba során fennálló feltételektől is függenek, például attól, hogy kisebb vagy nagyobb igénybevételnek van-e kitéve a motor, illetve, hogy az Euro-3 vagy az Euro-4 emissziós kategóriába van-e besorolva. A fenti áttekintés néhány 2004-es Audi-modell esetében illusztrálja a 100%-os GTL üzemanyag használatával járó előnyöket.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06