Részletek a Volvo FH16-ról
Így született meg a világ legerősebb teherautója
Nagyobb motorteljesítmény, alacsonyabb károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztás változatlan szinten tartása. Ezeket az irányelveket kapták 2006 tavaszán a Volvo Trucks mérnökei.
2009.01.26 08:40ma.huA szakembereknek három évük volt a világ legerősebb teherautójának kifejlesztésére anélkül, hogy a nagy teljesítmény a károsanyag-kibocsátás vagy az üzemanyag-fogyasztás kárára menne.
A maga 700 lóerejével és 3150 newtonméterével a Volvo FH16 a világ legerősebb sorozatgyártású teherautója. D16G motorja a Volvo korábbi, 660 lóerős, 16 literes motorjára épül. A teljesítményt 40 lóerővel növelték, így a Volvo Trucks az első teherautó-gyártó, amely áttörte a 700 lóerős álomhatárt.
A teljesítmény és a nyomaték önmagáért beszél, de az igazán nagy eredmény az, hogy a Volvo mérnökeinek alacsonyabb károsanyag-kibocsátás és változatlan üzemanyag-fogyasztás mellett sikerült elérniük mindezt. „A motorteljesítmény növelés egyszerű dolog, de ezt anélkül megtenni, hogy növekedne a károsanyag-kibocsátás vagy az üzemanyag-fogyasztás, már sokkal nehezebb feladat” - mondja Henrik Lindeberg, az új D16G motor vezető projektmenedzsere.

Alapvető követelményként szerepelt az új teherautóval szemben, hogy teljesítenie kell a 2009. október 1-jén hatályba lépő Euro 5 európai károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait. Ez azt jelenti, hogy a nitrogén-oxidok kibocsátását több mint 40 százalékkal csökkenteni kellett.
A Volvo motortervező szakemberei így klasszikus dilemmával álltak szemben. Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében fontos, hogy az égési folyamat a lehető leghatékonyabban menjen végbe. Ennek hátránya azonban, hogy nő a motor nitrogén-oxid-kibocsátása. Ennek ellensúlyozására szükségessé vált a kipufogógáz-utánkezelő rendszer kapacitásának növelése. Egy motor megtervezése és továbbfejlesztése jelentős részben egy optimális megoldás megtalálása körül forog, az üzemanyag-befecskendezéstől egészen a kipufogócsőig. Minden egyes méretet rendkívül gondosan kell kialakítani, hogy a végtermék a lehető legjobb lehessen.
A tervezőcsapat három éven át dolgozott az új motor kifejlesztésén, illetve különböző körülmények közötti tesztelésén és kiértékelésén. A koncepciótól a prototípusokig, laborelemzésekig és külső helyszínen végzett tesztekig. Mivel a Volvo FH16 a legnehezebb és legnagyobb igénybevételt jelentő fuvarfeladatokra készült, a helyszíni teszteket kemény, mondhatni extrém üzemeltetési körülmények között folytatták le.
"Az új Volvo FH16 húzott nehéz országúti vonatokat az ausztráliai sivatagokban, szállított rönköt Észak-Svédországban és dolgozott roppant hidegben, illetve 3600 méteres magasságban is a Sziklás Hegységben" - mondja Henrik Lindeberg.
Mi is lett tehát mindebből? Az eredmények önmagukért beszélnek. A tervezőcsapat nagyszerűen megbirkózott a feladattal. A Volvo FH16 nemcsak a világ legerősebb teherautója lett, de az Euro 5 követelményeit is teljesíti. Nem utolsó sorban továbbá rendkívül versenyképes üzemanyag-fogyasztást is kínál.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06