Európai szinten összehangolt lépések

A szakállamtitkár értékelte a brüsszeli járműipari tanácskozást

Magyarországon az autóiparral kapcsolatban elsősorban a beszállítói ipar a jelentős, azt kell megpróbálni a többi európai uniós ország terveivel összehangolt módon támogatni - hangoztatta az államtitkár.

2009.01.19 12:20MTI

Mester Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium szakállamtitkára Brüsszelben nyilatkozott, az EU-tagállamok ipari ügyekben illetékes minisztereinek az autóágazat válságáról tartott rendkívüli tanácskozását követően.

Jövő héten ezért ülést tart az úgynevezett autóipari versenyképességi munkacsoport, és a találkozó lehetőséget ad arra, hogy a kormányzat egyeztessen az iparág képviselőivel a problémákról, az igényekről és arról, milyen eszközei vannak az ágazat megsegítésére. A munkacsoport tanácsadói testületként működve - folyamatos kétirányú konzultáció keretében –, egyrészről tájékoztatja az autóipar fejlesztésével kapcsolatban az állam elképzeléseiről a szakma képviselőit, másrészről pedig tájékozódik az autóipar területén a gazdaság oldaláról felmerülő javaslatokról, problémákról.

Az ágazati besorolás szerint Magyarországon mintegy 60 ezren tevékenykednek az autóiparban, és további 50 ezer olyan munkahelyet tartanak számon, amely más besoroláshoz tartozik, de közvetetten kapcsolódik ehhez az ágazathoz - mondta el sajtótájékoztatóján, egy kérdés kapcsán Mester Zoltán.

Hozzátette, a brüsszeli tanácskozáson sok felszólalásban külön hangsúlyt kapott, hogy olyan támogatási programok készüljenek, amelyekben szerepet kap a munkahelymegtartás. A legfrissebb adatok szerint 2007-ről 2008-ra tíz százalékkal csökkent az értékesítés az ágazatban, illetve az utolsó negyedévben ennél is jóval nagyobb mértékben.

A mostani tanácskozást Günter Verheugen ipari biztos hívta össze annak érdekében, hogy képet nyerjen arról, mennyire képesek és hajlandóak európai szinten összehangolt lépéseket tenni a tagországok az autóipar megsegítése érdekében. A biztos a megbeszélésen egyebek között kiemelte annak fontosságát, hogy a válsághelyzetben ne alakuljon ki verseny az állami támogatásokért.

Emlékeztetett arra, hogy az Európai Beruházási Bank (EIB) külön programot indított az autóipar támogatására kedvezményes kölcsönökkel: idén és jövőre összesen 8 milliárd eurót fordít erre a célra. Mint elhangzott, az ágazatban gondot okoz a hitelszűke is, mert a gyárak a korábbinál nehezebben jutnak forgóhitelhez, a fogyasztók pedig vásárlási hitelhez. Az ülésen szó esett arról is, hogy a kiútkeresés felgyorsíthatja az áttérést az iparágban az új technológiájú, környezetbarát autókra. Március elején, az EU-tagállamok versenyképességi ügyekért felelős minisztereinek hivatalos brüsszeli találkozóján szintén napirenden lesz az autóipar témája - mondta még el Mester Zoltán.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.