A légszennyezés csökkentése a fő cél

Budapesten életbe lép az új teherforgalmi stratégia

Új teherforgalmi stratégia lép életbe Budapesten januárban - jelentette be Demszky Gábor főpolgármester, miután kedden tárgyalt a kerületi polgármesterekkel, az érintett társadalmi és civil szervezetek képviselőivel.

2008.12.18 08:03MTI

Az új stratégia nyomán az egész város területe teherforgalmi korlátozás alá esik, az átmenő teherforgalomnak az M0-ás körgyűrűt kell használnia. Mivel az M0-ás autóút 10-es és 11-es út közötti szakasza nem épült meg, a tehergépjárművek használhatják az M3-as autópálya bevezető szakaszát, a Hungária körút, Róbert Károly körút, Árpád híd, Vörösvári út, Bécs út, valamint a Batthyányi utca, Rákóczi utca, Szentendrei út, Vörösvári út, Bécsi út útvonalakat.

A teherautók csak kijelölt útvonalakon közelíthetik meg azokat az iparterületeket és logisztikai központokat, amelyeket kiszolgálnak - közölte. A fő cél, hogy jelentősen csökkenjen Budapesten a légszennyezés - tette hozzá Demszky Gábor.

A főpolgármester beszélt arról is, hogy az M0-ás körgyűrű tehermentesítő funkciója már most is jelentős, sokkal kevesebb nehéz tehergépkocsi közlekedik a Hungária gyűrűn belül, ezáltal jelentősen javult a levegő minősége és sokkal átjárhatóbbá vált a város.

Az új stratégiai elképzelések szerint a város területét koncentrikus körök mentén övezetekre osztják, így a nagyobb súlyú gépjárművek bizonyos területekre nem hajthatnak be. A belső kerületekre a nap folyamán például csak a 3,5 tonna, valamint a 7,5 tonna összsúlyú teherautók mehetnek be.

Ugyanakkor annak érdekében, hogy a korlátozás miatt a budapestiek ne szenvedjenek hátrányt például költözéskor, tüzelőanyag vagy építőanyag szállításakor, meghatároztak "nyitott időszakokat" is. Ennek alapján reggel öt és hét óra, valamint este 18 és 22 óra között a 12 tonna össztömegig a teherautók behajthatnak a belső területekre. A város többi részén 12 tonnás korlátozás lesz érvényben a fővárosi utak, illetve az itt élők védelmére.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes arról számolt be, hogy a felszíni parkolást hosszabb távon szabályozni kell. A tavasz végére szeretnének egy koncepciót letenni a Fővárosi Közgyűlés asztalára, mert a jelenlegi rendszer tovább nem tartható. Példaként említette, hogy jelenleg a belvárosban a felszíni parkolóhelyek 17 százalékát mozgáskorlátozott igazolvánnyal ingyenesen veszik igénybe. Jelezte, hogy a Fővárosi Közgyűlés várhatóan a kormányhoz fordul, hogy ezt a tarthatatlan állapotot jogi úton rendezzék, természetesen úgy, hogy a ténylegesen rászorulók semmi hátrányt ne szenvedjenek.

Hagyó Miklós beszélt arról is, hogy változtatni fognak a parkolási díjak rendszerén, ezeket úgy alakítják ki, hogy a BKV-díjakat veszik alapul, bizonyos szorzószámok szerint. Azt tervezik, hogy két kiemelt övezet lesz a városban és négy egyéb övezet, ezeket a belvárosból kiindulva a külső kerületek felé fogják kialakítani. A díjbevételek növekedéséből származó bevételeket a főváros 100 százalékban be fogja fizetni a közös közlekedési alapba, a kerületektől pedig azt kérik, hogy a rájuk eső növekményrésznek a 80 százalékát szintén fizessék be ide.

A közlekedési alapból elsősorban a BKV finanszírozását, a járműpark felújítását biztosítanák, valamint azt, hogy további P+R parkolókat hozzanak létre. Ezekről a stratégiai elképzelésekről várhatóan december 18-án dönt a Fővárosi Közgyűlés.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.