Santa Claus ajándéka a két nagy gyártónak

Készül a segélycsomag a General Motorsnak és a Chryslernek

Készül a szövetségi segélycsomag a csőd szélén álló General Motors és Chrysler amerikai autógyár megsegítésére, előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni, értesült a Fox News hírcsatorna.

2008.12.17 12:00MTI

Henry Paulson pénzügyminiszter kedden azt mondta a tévének, hogy "útban van a segítség Fehér Házból" a két autógyárnak, miután a szenátusban a múlt héten elbukott a demokraták által kezdeményezett, 14 milliárd dolláros mentőterv. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét, és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit. A miniszter nem utalt rá, hogy mikor jelenthetik be a hiteleket, de leszögezte: az autóipar összeomlása ártana a gazdaságnak.

„Van még egy kis időnk, nem halogatjuk a döntést, alaposan átgondoljuk a kérdést” - mondta Paulson, aki korábban mereven elzárkózott attól, hogy a 700 milliárd dolláros bankmentő csomagot a pénzügyi szférán kívüli vállalatok megsegítésére is felhasználják. Ám most azt mondta: ebből a pénzkeretből segíthetik ki az autógyárakat, amelyek működése nagyon fontos a pénzügyi rendszer, a gazdaság egésze szempontjából is.

Carl Levin michigani demokrata szenátortól úgy értesült a tévé, hogy a GM várhatóan 8 milliárdos, a Chrysler pedig 7 milliárdos sürgősségi hitelt kap, és az autóipar átalakítását felügyelő kormányzati válságmenedzser maga a pénzügyminiszter lesz. Levin szerint az amerikai gazdaság sérülékeny helyzetben van, az autógyárak hosszú távú életben maradását biztosítani kell.

A GM és a Chrysler néhány hete jelezte: szövetségi segítség hiányában már az év végén elveszthetik fizetőképességüket. Bush az elnöki repülőgép, az Air Force One fedélzetén, útban Irakba és Afganisztánba hétfőn úgy nyilatkozott: az autógyárak hirtelen csődje katasztrofális hatással járna a gazdaságra nézve. Dick Cheney alelnök egy rádióinterjúban hasonlóan értékelte a helyzetet, kijelentette: félő, hogy súlyos megrázkódtatás érné a gazdaságot az autóipar összeomlása esetén.

Dana Perino, a Fehér Ház szóvivője viszont azt mondta kedden: nem várható gyors döntés az autóipari hitelek ügyében, és az érintett feleknek jelentős engedményeket kell tenniük. Kifejtette: a részvényeseknek kemény döntéseket kell hozniuk azért, hogy a csőd fenyegette cégek versenyképesek legyenek. A három nagy detroiti autógyár közül a Ford helyzete viszonylag jobb: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően csak védőhálóra, 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.