Büntetés határok nélkül?
Tervben van a közlekedési szabálysértések uniós szintű büntetése
Az Európai Parlament keddi strasbourgi ülésének napirendjére került az Európai Bizottság irányelvtervezete.
2008.12.16 18:00MTIA tervezet alapján az unió egész területén büntetnék a bármely tagállamban elkövetett sebességhatár-túllépést, az ittas vezetést, a biztonsági öv bekötésének mellőzését, valamint a piros jelzésnél való megállás elmulasztását. Tavaly több mint 40 ezren vesztették életüket közúti balesetben az Európai Unióban.
Az EU 2001-ben kitűzte célul, hogy 2010-re csökkentsék a felére a halálos balesetek számát. Ennek ellenére 2005-ig az áldozatok száma évről évre nőtt, és 2007-ben sem történt kevesebb közlekedési haláleset. Az Európai Bizottság, az EU "kormánya" ezért irányelvtervezetet dolgozott ki a fent említett négy - legtöbb halálos áldozatot követelő - közúti szabálysértés büntetésére. Az új irányelv megkönnyítené a büntetést akkor is, amikor a járművezető a cselekményt egy másik tagállamban követi el.
Statisztikák szerint az európai járművezetők nagyobb arányban követnek el jogsértéseket egy másik uniós országban, mint otthon. Különösen igaz ez a gyorshajtásra. Mivel a más tagállamban elkövetett jogellenes cselekmények gyakran következmény nélkül maradnak, az EP közlekedési szakbizottsága támogatja, hogy az új irányelv olyan elektronikus adatbázist és adatcsere-hálózatot hozzon létre, amelynek révén azonosítani lehet a balesetet okozó járművet.
A rendszám és bizonyos személyes adatok ellenőrzését követően az adott tagállam hatósága értesítést küldhetne a járművezetőnek a pénzbüntetés összegéről, a legegyszerűbb fizetési módról, a fizetési határidőről, illetve a jogorvoslati lehetőségekről, feltüntetve a büntetésért felelős hatóságot.

Az EP közlekedési szakbizottsága azt is szeretné, ha több automata sebességmérő eszköz lenne az olyan helyeken, ahol sok baleset történik gyorshajtás miatt. Célként fogalmazták meg, hogy a sebességmérések száma 30 százalékkal növekedjen azokban a tagállamokban, amelyekben a halálos balesetek száma az uniós átlag fölött van. A járművezetők legalább 30 százalékát ellenőrizni kellene, nem ültek-e ittasan a volánhoz.
A biztonsági övek használatát legalább hat héten keresztül figyelnék minden olyan év után, amikor a sofőrök kevesebb mint 70 százaléka csatolta be az övet. A piros lámpánál való megállás ellenőrzésére pedig automata ellenőrző eszközöket szerelnének fel, elsősorban azokban a kereszteződésekben, ahol a járművezetők a megállás szabályát gyakran megszegik. Az EP-képviselők a szabályozást idővel tovább akarják fejleszteni, például úgy, hogy az kiterjedjen a kábítószer hatása alatt történő vagy a jogosítvány nélküli járművezetésre.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06