Széllel szembe
Divat az olcsó autó - de nem Európában
A verseny a legolcsóbb autó címért elkezdődött. Indiában. Európa ugyanis egyelőre nem akarja magát beleártani a meccsbe, az új autók árai egyre magasabbak. A Dacia Logan jelenleg a legolcsóbb versenyző - az eredetileg tervezett ár bő másfélszereséért.
2008.01.17 17:00ma.hu
Az Auto-Presse újságírói jól megnézték maguknak a német piaci kínálatot, és eltűnődtek. Az apropó nem meglepő: Indiában mindenki olcsó autót akar gyártani, Európában viszont alig érezni a törekvést.
Nem olyan régen jelentette be a Tata a Nanot, ami jelenleg a legolcsóbb autó kitüntető címére joggal ácsingózhat - körülbelül félmillió forintba kerülhet. Ez pedig (a környezetvédők legnagyobb - nem alaptalan - ijedelmére) a harmadik világ gyors mobilizálódásának kezdetét jelentheti: az eddig motorokon közlekedő családok könnyen válthatnak négykerekű, tetővel rendelkező többszemélyes járművekre.
A jelenség fontosságát kár lenne lebecsülni, hisz nem csak a legnagyobb indiai autóscég akar ezekre a tömegekre építeni: hasonló szándékról számolt már be a Hyundai (négy éven belül akar előrukkolni a saját modellel), és a szintén indiai Bajaj is - ötajtós, Hamara nevű modelljük prototípusát már be is mutatták. Rajtuk kívül a Ford, a Fiat, a Toyota, és a Maruti-Suzuki is készül az indiai piac meghódítására, jellemzően kétezer euró körüli áron kínált modellekkel.
Ehhez képest például a Volkswagennek semmilyen tervei nincsenek a legolcsóbb szegmensben. Új városiautó-családot tervez, kilencezer eurós áron. A fejlődő országokban terveznek egy olcsóbb modellt forgalomba hozni: hétezer eurós kezdő áron. A PSA-konszern és General Motors sem tervez a filléres autók piacára lépni.

És lehet, hogy nekik van igazuk - legalábbis Európában. Egy tanulmány szerint ugyanis ez a cégek fáradságos munkával kialakított image-ének többet ártana, mint amennyi bevétel származna a kiasautókból. Az európai gyárak ugyanis rengeteg dolgoztak azért, hogy nevükhöz elsősorban olyan fogalmakat társítsunk, mint a minőség és a fejlett technológia. Márpedig az indiai piacra szánt modellek esetében olyan mutatók, mint a menettulajdonságok, a biztonság, vagy a komfort lényegesen gyengébbek, mint az európai modellekben. Sokkal inkább első lépésnek jók a motorizáltság felé, mint komolyan vehető autónak - vélik a szakemberek, a második világháború utáni helyzetre utalva. Az olyan törpeautók, mint a Goggomobil vagy az Isetta csak addig tudtak kitartani, míg az életszínvonal nem emelkedett egy bizonyos szint fölé. A szint elérésétől viszont egyértelműen nagyobb és jobb teljesítményű kocsikra lett a vásárlóknak igénye.
Ennek megfelelően jelenleg az európai piac legjobb árú modellje a Dacia Logan (amit Európában szintén nem Renaultnak hívnak - annak talán már túl spártai a Logan, míg a Dacia névnek sokat valószínűleg nem tudnak a kocsik ártani. Sőt.). Az eredetileg ötezer eurósnak tervezett kocsi körülbelül nyolcezer eurós ártól kapható. Ehhez képest egy új kocsi átlagos ára 24 953 euróra (hat és félmillió forint, körülbelül) rúg (Németországban legalábbis).
Kapcsolódó írások:
- Egymilliárd gépjármű lesz a világon 2010-ben
- Rekordbevételre számítanak a kínai autógyártók
- Gazdaságos kocsit tervez Indiában a Ford
- Bemutatták a világ legolcsóbb autóját
- A kerékpár lehet a jövő járműve?
- Amerika szereti a Mini Clubmant
- 2012-ig futhatnak a Trabantok
- Alacsony fogyasztás? Végy néhány szerszámot...
- A minik között akar aratni a Skoda
- 1700 eurós autót tervez a Tata
- Fiat 500-akkal bővül a holland rendőrség flottája
- Hossz szerint kell fizetni a parkolási díjat Angliában
- Elektromos városi autót tervez a Pininfarina