Állást foglalt az ombudsman
A mopedautókat segédmotoros kerékpárnak kell tekinteni
A mopedautókat Magyarországon is segédmotoros kerékpárnak kell tekinteni, főosztályvezetői körlevéllel nem lehet felülbírálni egy jogszabályt - közölte az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.
2008.11.27 18:40MTISzabó Máté úgy foglalt állást: a mopedautót az Európai Unióban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják, ezért a jogszabályok szerint Magyarországon is annak kell tekinteni. A mopedautó segédmotorral hajtott, kicsi, négykerekű jármű, óránként 45 kilométer a csúcssebessége. Az EU-ban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják. Jogosítvány nélkül vezethető, van, ahol már 14 éves kortól.
Magyarországon viszont a rendőrök több esetben szabálysértési feljelentést tettek, arra hivatkozva, hogy a jármű nem felelt meg a KRESZ előírásainak. Négy panaszos fordult ilyen ügyben az országgyűlési biztoshoz. Az ombudsman vizsgálata megállapította: a rendőri intézkedések azon az jogszabály-értelmezésen alapultak, amelyet az egykori Közlekedési Főfelügyelet egyik főosztályvezetője körlevelében, majd a Nemzeti Közlekedés Hatóság (NKH) főosztályvezetője az Országos Rendőr-főkapitányságnak leírt.

E szerint a mopedautó - bár a súly, a teljesítmény és egyéb paraméterek tekintetében a segédmotoros kerékpárokra előírtakat teljesíti - egyértelműen személygépkocsiként vesz részt a közúti közlekedésben, ezért a járműfajta meghatározásánál a gépkocsikra vonatkozó szabályokat kell irányadónak tekinteni és érvényesíteni.
Az egyik panaszos lakóhelye szerinti megye rendőrkapitánya arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy mopedautók vezetője ellen hét esetben indult szabálysértési eljárás, ebből hatot a bíróság, egyet maga a rendőrség szüntetett meg. A bíróságok minden esetben értékelték, hogy a jármű - más uniós tagállamban kiállított típusbizonyítványa szerint - segédmotoros kerékpár.
A megyei rendőri vezetés pedig már az ombudsman megkeresése előtt felhívta az általa irányított a rendőri szerveket arra, hogy az NKH állásfoglalása alkotmánysértő, ezért azt ne alkalmazzák. Szabó Máté rámutatott arra: a körlevél az állami irányításban nem jogi eszköz, a jogalkotásról szóló törvény mellőzésével alkotott és címzettek által követett norma pedig sérti a jogállamiság elvét, a jogbiztonság követelményét.
Megjegyzi továbbá, hogy visszás azoknak a magatartása, akik egy ilyen körlevélre alapozzák hatósági fellépésüket. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa 2009-ben átfogó projektet indít a közlekedéssel kapcsolatos alapjogi problémákról - áll a jelentésben.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06