Merre tart a piac?
Változóban a gépjármű finanszírozás
Alapvetően megváltozik a gépjárműpiac Magyarországon 2009-ben az autós nagykoalíció szerint, és ez nem csak az eladott autók számának csökkenését, de a kedvező finanszírozó konstrukció eltűnését is jelenti.
2008.11.21 08:08ma.huA piacot az elmúlt években egy állandó importőri nyomás jellemezte az új autóértékesítési darabszámok szinten-tartása miatt, milliós kedvezmények, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az autóértékesítésen, amelyet finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt. A finanszírozók növekedési nyomás alatt találták magukat az emelkedő jutalékok és kitettségek, és a folyamatosan lazuló hitelhez jutási feltételek miatt, valamint jelentősen nőtt a finanszírozási csalások száma és romlott az ügyfelek fizetőképessége.
„Az egész gépjármű piac már a válság előtt felélte a tartalékait, felemésztette a saját jövőjét a túlerőltetett eladásokkal, ehhez illeszkedő, hitelből megvalósított beruházásokkal, extrém jutalékokkal. Magyarországon 4 éve úgy működik a gépjármű finanszírozás, mint Amerikában a subprime-ot kiváltó ingatlanhitelezés” – hangsúlyozta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.
A válság azonnali változásokat eredményezett a piacon; szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, a magasabb kezdőrészletek és a növekvő kamatok miatt csökkent a növekedési nyomás a finanszírozókon és a lízingcégeknél is megfigyelhető egy költségoptimalizálás. Mindezek következtében jelentősen drágultak az ügyfélhitelek valamint a beruházási és készlet-finanszírozások, szigorodtak a hitelelbírálások, csökkentek a hitelkeretek és a finanszírozók jutalékai.
„Ezek alapján várhatóan el fog tűnni a gépjármű finanszírozási piacról az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az 1-2-3 évig csak kamatfizetést kérő konstrukció, és a szerződéskötéskor fizetett, kamatból megtérülő jutalék”- tette hozzá Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Mindezen túl, 2009 január 5-től életbe lép az a PSZÁF szabályozás, amely extra tartalékolási kötelezettséget ír elő a kockázatos termékekre - 80%-nál magasabb hitel – autóérték arány, 96 hónapnál hosszabb futamidő, több éves, kamatra és tőkére kiterjedő türelmi idő és a futamidő végi egyösszegű visszafizetés - , valamint a UCP direktíva, amely előírja, hogy a fogyasztási hitelek szerződött futamidő előtti előtörlesztési díja csak a felmerült költségekre vonatkozhat, maximum a fennálló tőketartozás 1%-áig.
Az októberben létrejött autós nagykoalíció jövő évre vonatkozó meglátásai szerint 2009-ben évi 140 ezerre fog csökkeni az értékesített gépjárművek száma, szemben a 2007-es 170 ezerrel és éleződni fog a verseny a konkurensek között – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke.
A szűkülő autópiacon várhatóan csökken a finanszírozási hajlandóság, mert a megtakarítások egy részét autóra költik az ügyfelek, ezáltal 10%-kal, 61%-ra csökkenhet a finanszírozás részesedése (2008-ban 68%). A piacon kínált termékek közül kikerülhetnek az extra alacsony kezdős és hosszú futamidők, amelyek hatására szintén a finanszírozási darabszámok és ezen belül az átlagos kihelyezések csökkenése számít a nagykoalíció. A 2008-as átlagos kezdőérték 8-10%-kal növekedhet.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06