Csak újra kell rajzolni...
Európai finanszírozásban is részesülhet az észak-erdélyi autópálya
Amennyiben az Európai Bizottság 2009-ben elfogadja az érintett országok terveit az európai közlekedési folyosók nyomvonalának újrarajzolásáról, európai finanszírozásban is részesülhet az észak-erdélyi autópálya.
2008.11.18 18:00MTILudovic Orban román közlekedési miniszter a napokban tett nyilatkozata szerint a Lengyelország, Magyarország, Románia, Litvánia és Szlovákia által benyújtott tervek eébírálásának eredménye nagyban befolyásolja az úthálózat jövőjét.
Az Agerpres hírügynökség által idézett Orban egy bukaresti közlekedési témájú konferencián beszélt erről. A tárcavezető szerint az öt ország javasolta, hogy az észak-dél irányú nyomvonalat is sorolják az uniós támogatásban részesíthető európai közlekedési folyosók közé.
Orban szerint ez a nyomvonal a dél-romániai Giurgiut is érintheti, előtte pedig Erdélyt is keresztülszelné a Borsot Brassóval (Brasov) összekötő észak-erdélyi autópálya nyomvonalán. Orban szerint ez azt jelentené, hogy az észak-erdélyi autópálya jelenleg építés alatt lévő két szakaszát leszámítva a többire a kormány EU-s támogatást is igényelhetne. Ez azonban arra kötelezné a román államot, hogy az autópálya többi szakaszára közbeszerzési pályázatot írjon ki.
Jelenleg az észak-erdélyi autópálya teljes, 415 kilométer hosszúságú nyomvonalának kiépítésével a román állam az amerikai Bechtel vállalattal áll szerződésben. Az amerikai vállalkozó azonban közbeszerzési tárgyalás nélkül kapta meg a beruházást, ezért amennyiben a jelenlegi szerződés marad érvényben, Románia nem kérhet uniós támogatást erre az autópályára, még akkor sem, ha az EU bizottsága esetleg kedvezően bírálja el jövőben az öt állam közös javaslatát.
A közlekedési miniszter azt is kijelentette: az amerikai vállalat végül csak a jelenleg építés alatt álló két szakaszt építheti meg, ha jogi vitába keveredik a román állammal. A felek ugyanis eltérően vélekednek arról, hogy kinek kell kifizetnie az Aranyosgyéres (Campia Turzii) és Gyalu (Gilau) közötti szakaszon elkövetett tervezési és kivitelezési hibák miatt keletkezett 100 millió eurós kárt. A román állam szerint a vállalkozónak kell helyrehoznia a károkat, a vállalat viszont a felelősséget a román államra hárítja. Jelenleg a Bechtel Bihar megyében Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) és Bors közötti 64 kilométeres szakaszon, valamint Kolozs megyében az 52 kilométer hosszú Aranyosgyéres és Gyalu közötti szakaszon dolgozik.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:55 Meteorológia: immár több mint egy évtizede hóínség jellemzi Budapest éghajlatát
- 20:53 Agrometeorológia: kiadós csapadék segíti a friss vetést
- 16:31 Megakadályozták egy ortodox püspök húsvéti zarándoklatát Moldovában
- 14:27 Betiltották Virginia állam zászlaját a római istennő fedetlen melle miatt
- 12:22 Elismerné a Krím félszigetet Oroszország részeként az USA - Bloomberg
- 10:49 Elkészült a TAL vezeték bővítése, Csehországnak nincs szüksége orosz kőolajra
- 8:37 Szívműtéten esett át Nyilasi Tibor
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06