Magad, Uram...!
Nem nyújt támogatást a GM-Chrysler fúzióhoz az USA kormánya
Az amerikai kormány nem nyújt támogatást, nem adja meg a kért közvetlen segélyt a két nagy amerikai autógyártó, a General Motors és a Chrysler fúziójához.
2008.11.04 08:00MTIA hír a napokban szivárgott ki kormányforrásokból, amelyeket a hétfői The New York Times idézett. A GM a Chrysler jelenlegi tulajdonosával, a Cerberus Capital Management pénzügyi befektető csoporttal közösen korábban 10 milliárd dolláros szövetségi mentőcsomagért folyamodott.
A pénzügyminisztérium nem ad közvetlen segítséget a két detroiti cég egyesüléséhez, ellenben felgyorsítja annak a 25 milliárd dolláros hitelprogramnak a megvalósítását, amelyről a kongresszus szeptemberben fogadott el törvényt. A hitelprogram az üzemanyag-takarékos járművek fejlesztését célozza.
A Bush-adminisztráció az autóipar megkeresésére közölte: nem hajlandó kiterjeszteni a bankszféra megmentését célzó 700 milliárd dolláros pénzügyi mentőcsomagot iparvállalatokra, és nem kíván szerepet vállalni a GM-Chrysler fúzióban, amely pedig munkahelyek ezreit menthetné meg. Korábbi értesülések szerint a két autógyártó óriás összevonását befektetők csak akkor támogatják, ha abba a kormányzat is beszáll. Richard Wagoner, a GM vezérigazgatója személyesen lobbizott Henry Paulson pénzügyminiszternél a segítségért, de a jelek szerint eredménytelenül.
A detroiti autóipar hónapról hónapra dollármilliárdos veszteségeket rögzít a szűkölő kereslet miatt; a tartalékaikat felélő cégek munkaerőt bocsátanak el, üzemek zárnak be, átszervezik a termelést. A Bush-kormány mindenekelőtt azzal kíván segíteni, hogy minél előbb elérhetővé teszi az iparág - a GM, a Chrysler, valamint a Ford - számára alacsony kamatozású hitelek formájában a 25 milliárd dolláros kölcsönkeretet.
Egy korábbi becslés szerint szövetségi segítség és fúzió nélkül egy éven belül a GM és a Chrysler is csődbe menne.

Kapcsolódó írások:
- A Chrysler nem a Renault/Nissan párossal, hanem a GM-mel keresi a társulást
- A nagy rivális Toyotához fordul segítségért a GM elnöke?
- Az amerikai kormány már a héten segíthet a GM-Chrysler fúzióhoz
- Szabadságol a GM Powertrain, nem úgy a győri AUDI Motor
- Kisautókra nagyobb a kereslet, a GM-nek gyorsan kell váltania